wiseria floribunda/sinensis

  • luka

    Weer ben ik bezig met ideeen voor onze achtertuin.

    De ideeen worden al wat concreter, we kunnen waarschijnlijk het achterste deel van onze tuin erbij kopen (nu huren we dat deel). Dat kan dus betekenen dat onze schuur naar achter kan en niet meer middenop de tuin hoeft te staan Dat zou al heel fijn zijn! We gaan daar dus nu vanuit.

    Vorige week zijn we naar de tuinen van Appeltern geweest (speciaal voor moederdag, alleen dan zonder de kids). Daar werd ik straal verliefd op een pergola met wisteria, zo mooi! Ik denk dat het westeria floribunda was, met violetblauwe bloemen.

    Ik wil die dus echt in de tuin, waarschijnlijk op een pergola samen met de wisteria sinensis ook violetblauwe bloemen, die geuren meer heb ik begrepen maar geven kleinere bloemtrossen. Nu wil ik aan het begin van de pergola, aan de terraskant/huiskant een clematis of zoiets ook in zo'n soortgelijke kleur Iemand tips?

    En aan de andere kant van de pergola heb ik dan nog ruimte voor 2 afzondelijke klimmers, graag flink groen en dicht maar niet al te woekerend, nog meer tips?

    Verder heb ik dan nog laagblijvende planten nodig die er ook leuk bij passen, ik zat te denken aan een hosta soort, maar kan nog niet een keuze maken.

    Naast dat stuk tuin heb ik nog een deel tuin, dat wil ik rustig houden met rondjes gras (ook vorige week gezien) en achter de pergola en het gras heb ik nog iets ruimte voor iets ruims/rustigs waar je ook gemakkelijk met de fiets langs kan om bij de schuur te komen.

    Heerlijk om nu wat concreters te kunnen denken!

  • janet

    waarom plant je geen klimroos die lekker geurt en goed groeit, ik had eerder een wisteria sinensis in combinatie met klimroos madame alfred carriere (doorbloeiend, geurend, rozewit en stekelloos) of als je niet maalt om een stekel dan kan je ook sombreuil planten (wit-creme, geweldige geur, mooie gevulde bloemen en doorbloeiend) die combineert prachtig want teveel in dezelfde kleur is saai juist door een tegenkleur komt de wisteria mooier uit. clematis is ook mooi maar bloeit kort waardoor je binnen de kortste keren alleen maar groen hebt omdat de wisteria ook niet de hele zomer bloeit. Let wel op dat je de wisteria leid om een paal heen, de takken worden steeds dikker en kunnen op termijn dunne latten slopen, ik had m zelf door een hek heen laten groeien en heb m eruit moeten halen (geen fijne klus, ben uren bezig geweest om alles heel te houden). succes ermee

  • luka

    Ja Janet, een klimroos is inderdaad mooier, dat ik daar zelf niet op kwam… Bedankt voor de tip!

  • Margriet

    Als je dat blauwe heel mooi vindt en je woont een beetje in het westen van het land, kan ik je ook de Ceanothus van harte aanbevelen. Ik geloof dat in het nieuwste nummer van Groei en Bloei of die van mei een heel artikel staat over de “Amerikaanse Sering”. Dan kun je de geschikste voor jouw tuin uitzoeken.

    Hier staat hij prachtig! Hij heeft de hele winter eigenlijk zachtjesaan knoppen gemaakt, blauwe zweem en nu is hij volop aan het bloeien. (al een tijdje). Het is echt een blikvanger, mooier dan ik had verwacht. De blauwe regen is natuurlijk ook prachtig maar die bloeit zo kort.

    Gr. Margriet.

  • luka

    Hoi Margriet,

    Ik heb in mijn tuin al 2 keer een Ceanothus, zeker heel erg mooi als hij in bloei staat. Hij staat alleen op een heel verkeerde plek waardoor ik hem niet kan zien en mijn kinderen vrijdag alle bloemetjes eruit hebben staan schudden, zo zonde.

    Ik denk dat ik hem ga stekken en hem zo een betere plaats kan geven.

  • Katinka

    Dat van dat ‘paal kraken’ kun je oplossen door de wisteria langs een draad te laten groeien. Wat schroefoogjes in je paal met een draadje ertussen en de wisteria om het draad laten groeien en nooit om de paal zelf. Het hoeft maar twee jaar te houden, dan is de stengel al dik genoeg om alleen aan de schroefoogjes te worden aangebonden.

    Ik zou geen twee verschillende wisteria's combineren, of je moet ze echt van twee verschillende kanten laten groeien. Zo kun je ze goed uit elkaar houden, want ze groeien enorm hard maar de ene soort groeit soms net iets harder dan de andere. Zou zonde zijn als ééntje wordt overgroeid door de ander.

    Ik heb één van mijn wisteria's als stamboompje gekweekt (een idee voor je geurende variant, dichtbij het terras? ;)). Daar doorheen laat ik clematis ‘prince charles’ groeien. Prachtige lichtblauwe kleur, maar niet geschikt voor een hoge pergola, al haalt hij wel de 1,5 tot twee meter.

    En als laagblijvende plant aan de voet zou ik kiezen voor campanula. Absoluut een topper. Je hebt nu overal campanula ‘addenda’, die bloeien langdurig en in een lilablauwe tint. Je raadt het misschien al, deze staat dan ook (al jaren) onder mijn wisteria :D:D.

    Voor het contrast kun je aan de voet ook nog een geelbladig siergras planten zoals milium effusum ‘aureum’ of anders “gewoon” vrouwenmantel, met die groengele bloemetjes ook erg mooi bij het blauw van de campanula. Een hosta is best slakgevoelig, maar heeft daar minder last van in de zon. Die heb je ook in de groengele variant.

    Nog meer klimmers… hoeveel ruimte heb je? Die blauwe regen groeit lang en ver! Maar dan zou ik zelf graag de sierdruif planten (vitis coignetiae), met die grote bladeren, erg mooi bij het ingesneden blad van de wisteria. In de herfst prachtig verkleurend.

    Succes met kiezen!