orchidee wel of niet snoeien?

  • mama van een prachtzoon

    De één zeg wel snoeien net boven het 2e oog. Een ander zegt van nee hoor, niks aan doen en verwaarlozen.

    De bloemen vallen nu echt spontaan ervan af dus hij is wel uitgebloeid. Heeft een paar maanden mooi gestaan.

    Het nadeel van niet snoeien is zeker dat ze dan enorm hoog worden. Wanneer gaat hij weer bloeien.

    Alvast bedankt voor jullie eventuele reacties.

    Groetjes,

    Angelique

  • maria

    Over welke soort orchidee heb je het?

    De meest verkochte soort is Phalaenopsis. Na een rustperiode( niet meer één maal per week watergeven, maar één maal in de 10-14 dagen) gaat hij weer bloeien: er komt dan een nieuwe bloeistengel van onderuit.De stengels van de uitgebloeide bloemen kun je kort afknippen, ze zullen zelden weer gaan bloeien.Vaak sterven ze ook af. Aan een stengel die groen blijft en die je laat zitten kan soms een jong plantje gaan groeien, dat noemen ze een keiki.Het is wel grappig om daar dan weer een nieuwe orchideeplant van te kweken.Bij mij bloeide een keiki al weer, terwijl ik hem nog niet had losgeknipt van de moederplant.

    Met andersoortige orchideeën heb ik geen ervaring.De phalaenopsis is een gemakkelijke plant waar je veel plezier van kunt hebben.

    Maria

  • Teuni

    Voordat je de oude stengels afknipt even kijken of er nieuwe uitlopers aanzitten. Is dit niet het geval dan helemaal aan de onderkant afknippen. Vaak zie je in de tegenovergestelde bladoksel al een nieuwe uitloper voor nieuwe bloemen komen. Ik heb door de jaren heen veel Phalaenopsis gehad en nog steeds trouwens. Soms houd ik ze jaren achtereen bloeiend.

    Succes.

    gr. Teuni

  • Kees

    Ik heb verschillende soorten staan waaronder de Phalenopses( niet helemaal goed geschreven) en tot nu toe hou ik ze bloeiend. Meestal kijk ik naar de oksels aan de stengel en knip het stukje waar de bloemen aanzitten weg. Dan kijk ik ook naar een wat dikke oksel en knip dan ongeveer 1,5 cm erboven de rest van de stengel weg.Ik zag eens een kweker bij Max en Lorreta vertellen dat je ze moet afknippen boven de eerste oksel van onder af gerekend Nu dacht ik dat zal ik eens doen, maar dat ging goed bij er maar èèn de andere stengel verdroogde meteen. Dus knip ik ze maar weer hoger af. Trouwens er komen vanzelf weer nieuwe stengels tussen de bladeren uit hoor en dan bloeit hij gewoon het hele jaar.

    Kees.

  • Willem- 1

    Heb inmiddels steeds méér orchideén en steeds minder “gewone” kamerplanten.

    De bloemstengel wordt bij sommige soorten ook meteen bruin.

    Die kun je onderaan afknippen.

    Diegene waarbij deze stengel niet bruin wordt gaat vaak bijna bovenaan weer opnieuw uitlopen met bloemen. Even afwachten dus maar.

    Kijk maar uit met de orchideén, ze zijn verslavend. Een boeketje bloemen kan daar niet tegenop met die lange bloeitijden.

    De uitgebloeide exemplaren verdwijnen bij mij naar het zolderraam totdat er weer een bijna bloeiende tak aanzit. Zodoende heb ik het hele jaar bloemen beneden in de vensterbank.

    gr. Willem.

  • helena

    ik heb voor de eerste keer een orchidee gekregen een phalaenopsis,de bloemen vielen er 1 voor1 af nu geen bloemen meer wat moet ik nu doen snoeien of gewoon afwachten tot er weer nieuwe bloemen komen ,ik weet het niet help me !

  • maria kuiper

    heb een paar orcheeen de een staat na een paar weken weer in bloei de anderen hebben veel lange sprieten ook van uit de pot

    kunnen de lange wortels vanuit de aarde afgeknipt zodat de plant zelf weer gaat bloeien

    wie o wie kan me hier meer over vertellen

    uitgebloeide orchdeeen zet ik op mijn hobby kamer en geef ze een keer per maand wat water.

    alvast bedankt

    maria

  • theo smits

    hallo

    hoe mowt ik een vlinderorchidee snoeien moet men de hoofd

    stengel snooien en drie knopen laten staan of moet men de zij takken

    waar er bloemen aan gestaan af doen of ook een paar knopen laten staan

    en weer moet ik dat doen hij staat nu nog in bloei als hij iut gebloeit

    is het dan niet te laat

    de beste groeten

    theo

  • T Bakker

    Hoe moet ik uitgebloeide orchidee snoeien, dat hij weer gaat bloeien.