avacado opkweken

• karin

Ik heb al meerdere malen geprobeerd om uit een avacadopit een plant op te kweken, maar het is nog nooit gelukt. Wie heeft er tips hoe dit het beste te doen?

• Plantadvies

http://www.oranjerievereniging.nl/Artikel_Exotische_vruchten.htm

• mtb

Ik heb de pit met behulp van 4 sate-prikkertjes bovenin een glas met water gehangen: net dat de pit niet het water raakte. (Wel met de scherpe punt naar boven)

Na een paar weken liep die uit en nu heb ik een plant van bijna een meter hoog!

Succes ermee!

• Mike

Ik heb de pitten gewoon op de composthoop gegooid en daar gingen ze ook uitlopen. Ooit een plant ervan opgekweekt, maar werd al snel erg groot. Dus maar weer terug naar de composthoop gedaan, omdat ik geen ruimte meer heb voor nog meer binnen overwinterende grote planten.

Mike

• greetje

Heel erg makkelijk, gewoon in de vochtige grond en dan maar wachten..

Heel leuk, maar er zullen nooit avocados's aan komen, en als plant is er weinig aan.

Ik heb er eentje 4 jaar gehad maar toen maar weggedaan

• Katinka

Ik doe dat altijd op zo'n hyacinthenglas (het is eigenlijk geen hyacinthglas, maar een schenkkannetje…). De avocado's kiemen prima, warmte is wel belangrijk. De kinderen vinden het erg leuk om te doen en het overschot aan planten zet ik op mijn kantoor tot ze te groot worden, is het daar ook een beetje groener :D:D. De kinderkamer herbergt dan ook meestal een aantal avocado plantjes.

Volgende keer wil ik litchi's proberen, zag ik op die website die plantadvies opgeeft, nooit aan gedacht! En mango wil ik ook wel eens gaan doen. Leuke tip :).

• paula

Mango gaat goed, mits je een goed rijp exemplaar hebt. De schimmel waar in het artikel van Plantadvies over gesproken wordt, kun je vermijden door de pit uit zijn omhulsel te halen door de platte rand van de pit af te knippen waardoor je de “boon” eruit kunt halen.

Paula