taxus wordt binnenin bruin

  • janet

    Hallo,

    ik heb vorig jaar een taxushaag geplant (stuk of 16) en ze groeien prachtig, mooi groene takken en al een aardig stukje breder en hoger. Alleen zie in binnenin naar de stam toe allemaal bruine naalden. Wat kan de oorzaak zijn en hoe los ik dit op. Ik kijk met argusogen naar de boompjes omdat bij ons in de buurt (nieuwbouwwijk in lelystad) de taxussen bij bosjes het loodje leggen. het maakt niet uit of ze nu groot of klein zijn, in heel veel tuinen zie ik bruine taxussen. De grond is klei gemengd met zand en ik heb niet het idee dat ze natte voeten hebben. graag jullie tips.

  • Katinka

    Als de andere taxussen ook het loodje leggen, kan het zijn dat er beestjes of schimmels in het spel zijn. Je zou eens kunnen graven in de grond hoe de gesteldheid van de wortels is van je taxussen en of je beestjes tegenkomt (taxuskever bijvoorbeeld, en die lust ook best andere plantjes ;)).

    Ook kan het dat de wortels gewoon ophouden met groeien omdat om hun kluit heen misschien wel wat potgrond of iets dergelijks is gestrooid, maar dat dit verder niet is gemengd in de kleigrond. Maar goed, dat is achteraf gepraat.

    Het kan ook zijn dat ze niet te nat staan, maar te droog. De afgelopen tijd is het heel erg droog geweest en Lelystad is vrij winderig, tenminste de laatste nieuwbouwwijk die ik daar ken ligt vrij dicht bij de kuststrook. En wind droogt uit.