winterharde bougainvillea

  • Hannes

    Kan iemand mij vertellen of er een winterharde bougainvillea te koop is. Ik heb horen vertellen dat ze bezig zijn met het kweken ervan. Hannes

  • Plantadvies

    Is nog niet in de handel. Toch kan de Bougainvillea tegen een zuidmuur buiten overwinteren. Bougainvillea is sterker dan men denkt, overwinteren uit de oostenwind mag geen probleem zijn.

    Plantadvies

  • Mike

    Daar ben ik het niet met je eens. De plant verdraagt echt geen vorst en zelfs bij een zuidmuur vriest het in de meeste winters ook gewoon. Overwintering in de kas, boven nul en met voldoende licht lukt ook maar zelden. Heb het vaak geprobeerd. Overwintering in huis wil nog wel lukken, maar in huis is het in de winter weer te warm en de lucht is te droog. Dus dan komt er gauw spint in e.d. Ideaal is een hele lichte bijna onverwarmde ruimte, waar het in de winter toch nog rond 12 graden is, met niet te droge, maar ook niet te vochtige lucht. Een slaapkamer misschien? Maar dan gaat ‘ie ’t zo goed doen, dat 'ie al gauw niet meer versleepbaar is…

    Mike

  • mw.lutetia

    bij mij sttt ze in de kas die 'ik op 6 graden celsius houd.liit

  • mw.lutetia

    sorry,moet luut zijn.

  • Miep

    ja, onze bougainvillea hebben we met moeite een jaar over kunnen houden en haar toen aan een enthousiaste tuinder gegeven met een kas die ook 's winters licht, ruim en koel is. Daar doet ze het als een tierelier (kapmes meenemen).

    Onze kas is wel licht maar te koud en binnen op zolder is het te droog.

  • Plantadvies

    Sorry mike. Het is echt het advies van een kweker. Sta soms ook versteld wat zij ontdekken waar wij nog aan moeten wennen.

    Plantadvies

  • Kees

    Het overwinteren van deze plant zonder vorstvrije kas is niet makkelijk, Heb hem op zolder overwintert, de tweede winter nu, zolder was donker dus alle bladeren vielen er af. In febr. 2008 weer in het licht gebracht maar eer hij hersteld was en bloeide was Sept 2008 dus niet echt een succes. Maar ik vind de kleur zo mooi dat ik hem toch niet weg gedaan heb.Er komen nu weer nieuwe blaadjes aan dus wie weet, en buiten overwinteren? Ik waag me er niet aan op mijn terras.

    Kees.

  • mtb

    Zelfs dit jaar in de serre bevroren! Staat er al 7 jaar…..

  • leon

    Winterharde bougainvillea's bestaan nog niet maar wel harde soorten. Botanisten hebben begin 20e eeuw rond het Gardameer hiermee sucssen geboekt. De exacte soortnaam is mij nog niet bekend en ik ik ben ze alleen nog maar in Italie tegengekomen vooral aan het Gardameer en de kust regio's. Heb er zelf 2 waarvan een dik 2.5 meter. Kan ongeveer -4 hebben maar niet constant. Doet het al jaren goed en kan ook kort donker en koud overwinteren.