Vuurkorf

  • Marie

    Grrrrrrrrrrrr, even mopperen.

    Woon hier helaas niet op het boerenland maar midden in een stad.

    Heerlijk huis hoor niets mis mee, fijn tuintje waar ik best trots op ben.

    Zit ik vandaag lekker in de tuin, boekje, drankje komt er ineens een blauwe rookwolk uit de tuin van buurtjes twee huizen verderop.

    Dacht nog even dat ze gingen bbq-en maar nee. De idioten hebben hun vuurkorf aangezet. :X Vraag me niet waarom.

    We hebben nog wel buiten gegeten maar ondertussen voel ik mij als een gerookte paling.

    Zit me behoorlijk op te winden. :S:S

    Geef mij maar de geur van het boerenland:D

  • Miepje

    Ja lekker als ze net hebben “gegierd”…

  • a.s.

    niet hier mopperen, maar gewoon even een paar deuren verder aanbellen,

    en vragen of t nodig is om hem juist nu aan te steken, nu iedereen buiten zit.

    als niemand klaagt, denken zij dat niemand last heeft toch?

    je kunt t altijd proberen……………sterkte

    en wat betreft die gierlucht…….das helemaal niet te harden :P

  • maria

    Eigenlijk is vuur buiten alleen toegestaan als er vergunning voor is.En dan mag er meestal alleen onbehandeld hout worden gestookt. Gemeentes kunnen vuurkorven, barbeques, tuinverlichting gedogen, mis deze geen hinder veroorzaken.

    Voorzover ik weet is het gebruik van een vuurkorf of een barbeque in de open lucht alleen toegestaan als daarin materiaal wordt gestookt dat voor dit doel is bestemd(droog onbehandeld hout e.d.) Als een vuurkorf dus erg rookt is er oneigenlijk materiaal verstookt, bv oude geverfde planken, behang of kranten enz.enz. En dat is verboden en je kunt er een forse boete voor krijgen.

    Mogelijk heeft je gemeente hierover wel iets op het internet staan.Je zou de buren daar dan op kunnen wijzen.

  • Manda

    Mmm, zaterdagavond ook de vuurkorf aangestoken…. woon je toevallig bij mij in de buurt?B)

    Tja, wij houden er wel van: eerst de bbq aan en later als het wat donkerder wordt de vuurkorf.

    Nog nooit iemand geweest die er wat van gezegd heeft, dus inderdaad is dan ook mijn conclusie:

    ze zullen er wel geen last van hebben.

    Zeker in dicht bevolkte wijken mag je best wat rekening met elkaar houden, maar zoals met alles:

    wat de één leuk en acceptabel vindt kan door een ander als hindelijk en overdreven worden beschouwd…

  • Bennie

    Steeds meer mensen lijken wel een vuurkorf te willen hebben. Het longfonds heeft een brief opgesteld. De rooklucht schijnt zelfs kankerverwekkend te zijn! Brief: https://www.longfonds.nl/sites/default/files/Longfonds%20Verklaring%20Houtrook%20met%20logo.pdf

    Zie ook http://www.rookoverlast.bromtonen.nl

    Overzicht klachten van gemeentes: http://www.rookoverlast.pieptonen.nl 

  • Bennie

    De link naar het longfonds wil niet?

    Hierbij de brief:

    Betreft: Verklaring Longfonds (voorheen Astma Fonds) over houtrook en gezondheidsschade Geachte heer, mevrouw, In deze verklaring van het Longfonds gaan wij in op de gezondheidsrisico’s van het stoken van houtkachels, haarden, vuurkorven en barbecues. Luchtvervuiling is slecht voor de gezondheid van mensen. Een van de veroorzakers van luchtvervuiling is de uitstoot van stoffen die vrijkomen bij het stoken van hout in de open haard, houtkachel, vuurkorf of barbecue. Op lokaal niveau draagt houtrook bij aan gezondheidsklachten door fijn stof (PM10 en met name PM2,5). Ook kankerverwekkende (PAK’s)-en andere giftige stoffen (VOS en koolmonoxide) komen vrij bij de verbranding van hout. Houtrook is daarmee naast een stankprobleem, ook een gezondheidsprobleem. Mensen met een chronische longziekte zoals astma of COPD (chronische bronchitis en longemfyseem), maar ook gezonde kinderen en ouderen, ondervinden de meeste klachten door houtrook. Zij kunnen benauwd worden, veel moeten hoesten of een verslechterde longfunctie krijgen. Bij hoge blootstellingen kunnen de klachten lang aanhouden, ook als de blootstelling al is beëindigd. Hierdoor worden deze mensen belemmerd in hun dagelijkse leven. Longpatiënten die in de buurt wonen van een vervuilingsbron zoals een houtkachel, kunnen zich daartegen niet adequaat beschermen. Het is onmogelijk om de eigen woning zodanig af te sluiten dat de rook niet meer binnendringt. Bovendien is het juist nodig om continu te ventileren om de luchtkwaliteit binnenshuis gezond te houden. De gemeente kan de gezondheid van longpatiënten wél beschermen. Bij het stoken van hout moet minimaal worden voldaan aan de wettelijke eisen die gesteld worden aan ‘goed stoken’. Daarnaast is een stookverbod bij bepaalde weertypes: windstil weer, temperatuurinversies, mist ed. en/of hoge concentraties luchtvervuiling sterk aan te bevelen. Een ontmoedigingsbeleid voor het stoken van houtvuur in de gemeente met name door kachels en haarden draagt bij aan de gezondheid van de inwoners. Echter, ook al wordt aan deze maatregelen voldaan, dan nog kunnen mensen die daar gevoelig voor zijn, klachten krijgen. Het Longfonds wil gezondheidsschade door luchtvervuiling zoveel mogelijk voorkomen. De gemeente kan hieraan een belangrijke bijdrage leveren. Wij vertrouwen er dan ook op dat de gemeente haar verantwoordelijkheid neemt en haar inwoners, en met name de mensen met een chronische longziekte, beschermt tegen de schadelijke gevolgen van houtrook. Het Longfonds verzoekt de gemeente om elke situatie serieus te bekijken en te onderzoeken welke oplossing het meest geschikt is. Met vriendelijke groet, Longfonds (voorheen Astma Fonds)

  • moosje

    :) 

  • Hinke

    Natuurlijk is het heel vervelend als je last hebt van rook etc. maar dan kunnen we ook niet meer autorijden!! Ik heb zelf astma, ik woon op het platteland, ja de boer brengt wel eens gier, dan ga ik naar binnen en doe een paar uur de deuren en ramen dicht, want tijdens het gieren krijg ik inderdaad niet genoeg lucht als ik buiten blijf en daar helpt geen enkel medicijn tegen. De buren stoken wel eens een houtkachel maar dat is vooral 's avonds en niet hoog zomer wanneer ik buiten zit. Wat het wonen betreft heb ik waarschijnlijk gemakkelijk praten maar hoe dan in de randstad? Als wij vanuit het noorden bij Almere zijn en het is druk dan hopen we altijd maar dat er geen files zijn, want dan zit ik met een sjaal voor mijn mond in de auto. Dus als het kan rijden we zoveel mogelijk op tijden wanneer we de minste kans op file hebben, ik denk niet dat de overheid daar iets aan gaat (kan) doen. 

    Hinke ww
  • Hinke

    Vast maar die heb ik niet standaard in de auto :D En ik zeur daar verder ook niet over, dan moet ik in een hutje in de bergen gaan zitten maar dan is er wel weer wat anders zoals jij eerder ook al aangaf ;)  misschien rijden ze in de bergen ook wel gier uit :)

    Leven en laten leven, proberen wat rekening met elkaar te houden en verder genieten van de tuin en buiten zijn.

    Hinke ww