Hondsdraf uit gras verwijderen?

  • mcm.vliet@hccnet.nl

    Wie weet een goeie manier om hondsdraf uit mijn gras te verwijderen?

    In eerste instantie vond ik het niet zo erg, een beetje hondsdraf, maar allengs neemt de hondsdraf de plaats in van het gras en dat kan niet de bedoeling zijn. Ik heb een voorkeur voor milieuvriendelijke maatrgelen. Ik heb het geprobeerd met de hand te doen, maar dan moet ik er een jaar voor uittrekken. Iets minder mileuvriendelijke oplossingen mogen (inmiddels) ook wel.

    Verder zit er ook veel duizendblad bij, daarvoor dezelfde vraag.

    Er zit ook klaver in het gras, maar dat lijkt niet zo vreselijk te woekeren. Of moet ik daar nu ook al maatregelen voor nemen?

    Ik heb nog maar een paar jaar een (grote) tuin en moet nog heeeeel veeeeel leren….

    Bedankt voor de tips!

  • maria

    Het hele stuk plus een flinke rand eromheen twee spaden diep omspitten en daarna opnieuw inzaaien. Daarna iederr nieuw plantje diep uitspitten

  • boerderij bert

    Ik weet wat je bedoeld met een grote tuin. Wij hebben zo'n 3500 meter gras

    en daar maar alle narigheid uittrekken. Voor dat je halverwege ben kun je weer opnieuw beginnen

    en het lijkt dan wel steeds meer te worden.

    Vandaar gebruik ik iets minder mileuvriendelijke spullen. Echter toch wel met mate

    en alleen als het echt nodig is. Bij jouw lijkt me dit het geval.

  • maria

    Ik geniet ieder voorjaar van mijn hondsdrafvelden die wekenlang bloeien.Ik ben dan ook een bloemenweide-fan: eenvoudig in het onderhoud en je kunt er ook nog eens leuk bollen en andere vaste planten in verwerken.

    .Maar als je een biljartlaken wilt hebben dat alleen gras bevat zul je daar altijd veel arbeid voor moeten verrichten .Want er zullen altijd zaden en uitlopers van andere vaste planten door vogels,mieren, en de wind worden aangevoerd.Zelfs de boeren die weilanden maaien, lopen af en toe met de schop door hun land!

  • Peter

    Hondsdraf is bijna niet biologisch te verwijderen. Het meest effectief is het gewoon (met wortel en al) uit het gras plukken. Dat moet je wel ieder jaar herhalen, want je krijgt niet alle wortels echt weg. Dat is nog wel te doen als er nog niet teveel staat of als je een hele kleine oppervlakte wilt bewerken. Als je intussen een hondsdrafveld hebt gekregen i.p.v. een grasveld dan is helaas de niet-biologische manier wel effectief, namelijk met dicotex garden.

  • Junivere

    HONDSDRAF Hondsdraf is een kruipende, geurende plant die op verschillende begroeiingen voorkomt en daar zoden vormt. De plant heeft paars/blauwe bloemetjes, de bladeren zijn niervormig met een kartel randje en de opstijgende, bloeistengels zijn behaard. De kruipende stengels (onder de grond), rhizomen genaamd, vormen knopen en die zorgen voor de nieuwe uitlopers. Hondsdraf is een wortelonkruid en daarom zeer lastig te bestrijden.

    https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/onkruid_mosbestrijding&start=28