nog even genieten

  • loes

    ik ben op bezoek in engeland en gisteren waren we in de tuinen van kasteel Arundel, in de buurt van Brighton.      het weer is nog bijna zomers en er zijn nog veel bloeiende planten.      de collage is van een boog, beladen met appels en tegen de warme muur hangen de leibomen vol  grote peren.  

       

    dan waren er ook nog 2 planten waarvan ik de naam niet weet.     de ene wijst zichzelf uit.     geen bloemen, maar een blad dat verkleurd en wel in hele mooie kleuren.   gemakshalve ook een close-up van het blad.      de andere plant fascineerde me ook.     zaait zich duidelijk overal uit.    staat er momenteel heel fris bij en bij de al wat grotere planten was de stam al zo dik als een pols.       iemand enig idee wat deze twee planten voor naam dragen ?

     

  • anneke im

    Heel mooi Loes .zal eens vragen  aan Mike of die het weet.ik bel je straks

    Anneke

  • martine53

    Prachtig, maar ik weet niet wat het is!

    martine53

  • martine53

    Ik heb nog eens goed buiten gekeken, daar heb ik een grote pot staan met een ‘roze bloemenmengsel’, eenjarig, gekregen als cadeautje bij  een bestelling Sluis zaden, en daar zitten de roze bloemen  van jouw twee foto's ook bij, een enkeling hoor, niet zo uitbundig als op jouw foto's ,maar wel grappig he?

    martine53

  • loes

    goh, wat toevallig martine.    helaas ook hier weer geen naam.     het bijzondere vindt ik dat er zo in het najaar nog dit soort velle kleuren aan een plant zitten.      typerend van deze tijd is juist de oranje/bruine teinten.     heeft blijkbaar te maken met het daglicht.

    ik heb gisteren maar een mailtje (met foto) naar de headgardener van arundel gestuurd.    hoop dat hij de moeite neemt om mij de naam te geven.    ben toch wel erg benieuwd

    grts

  • loes

    ik weet het.     martine, toen jij het over sluis zaden had, ben ik daar op de site gaan kijken.    helaas niets.    toen maar vreeken en dan de eenjarigen. 1032  !!!      ja hoor -de bonte salie.   salvia viridis.    komt in wit, rose en blauw voor.   

    maar dan kom je ook weer plantenzaden tegen waar je hebberig van wordt.    bijv. de papaver berries & cream en p. falling in love.    alleen de naam al  !!

  • martine53

    o wat leuk dat je er achter bent gekomen! En ja, dat is het gevaar van dit soort sites;  heel hebberig word je er van:D 

    martine53

  • loes

    ik kreeg vanmorgen een berichtje terug van duncan, de headgardener, en hij schreef dat het de salvia horminum is - or known as Clary.    heb de horminum en viridis vergeleken en beiden worden ze bonte salvia genoemd.     zie ook eigenlijk geen verschil, maar zal er wel zijn.

     ik heb nog even verder gezocht en lees nu dat de viridis vroeger horminum heette.     

    Post is bewerkt op okt 5, 2015, 2:39 p.m. door loes

  • anneke im

    Loes ik lees nu de over de papaver falling in love , nou jij klonk gisteren aan de telefoon wel in love want jouw Bauk  WAS LEKKER BEZIG VOOR JOU.WORTELS DOORZAGEN OP ZIJN KNIETJES .

    kAN JIJ ALS DANKBAARHEID DIE PAVER DAAR WEL OP EEN STROOKJE ZAAIEN ZODAT  HIJ  VEEL WERK WEER HEB VERRICHT VOOR JOUW MOOI EN LEUKE TUIN.

    Ik heb even op de site van Vreeken gekeken en inderdaad een leuke en aparte bloem .

    groet Anneke

    ben even naar boven gestuurd want Piet is in de keuken bezig .mmmmmmmmmmmmmmmmmmm verder hoef ik niet te zeggen fijne dag nog.

     

  • loes

    ja, was weer een klus waar je niet op zit te wachten.     

    voor alle duidelijkheid - de lekkage in de verder werd steeds heftiger en we dachten soms dat er een kameel langs geweest was om te drinken.

    zondag alle planten er uit gehaald en al snel vond ik een 15cm lange scheur in de vijverwand.       repareren geen probleem, maar de oorzaak moest ook weggenomen worden.      en dat was de inmiddels armdikke wortels van de hoge coniferen in de buurtuin.      met al dat water van de steeds groter wordende scheur, gingen ze vrolijk hun gang.      vandaar dat manlief gistermorgen een elec. apparaat met lang zaagblad gekocht heeft en heeft de hele dag opgefrommeld, voorovergebogen in een smal strookje tussen vijver en schutting gelegen.     maar alles is doorgezaagd en opgeruimd.     vanmorgen bij de buurman en eigenaar van de bomen, aangebeld en gevraagd of hij wat vloeibaar rubber had liggen.    de man was dakbedekker en gebruikt dit spul vaak.       ja, hij had nog een koker liggen en kwam achterom om het aan te brengen.  hij schrok van wat hij daar aantrof en gaf toe dat hij zich af en toe toch ook wel zorgen maakte over de enorme bomen, maar ook niet direct weet hoe hij het aan moet pakken.      

    maar goed, we laten het een paar dagen drogen en dan kunnen de salamanders,planten, water enz weer terug.      ik kan mijn tuintje weer herstellen en dan hopelijk weer een poosje probleemloos verder tuinieren.

    anneke, bij jou beneden wordt heerlijk gebakken door manlief.    dat is een beter tijdverdrijf  !!    

    grts en een fijne dag