clematis snoeien

  • loes

    ik heb hier bij ons terrasje, een pot met 2 clematissen, staan.       princess diana en c. montana “marjorie”.     eigenlijk wil ik de pot gedurende de winter op een betere plaats neerzetten, maar ze zitten natuurlijk verweven met elkaar, en om een paal,     zijn dit soorten die ik gewoon kort kan afknippen en dat ze dan volgend jaar weer opnieuw uitlopen?     ik weet dat sommige wel en anderen niet gesnoeid moeten/mogen worden - of is dat een fabeltje?     één van de twee zijn blad is al helemaal bruin, maar welke dat is, weet ik niet.    wél dat het blad veel groter is dan de ander die nog groen is.

  • moosje

    Bij een vroeg bloeiende clematis snoei je hem na de bloei, een laatbloeiende clematis kun je in het voorjaar helemaal terugsnoeien, die maakt eerst ranken en daarop pas bloemen. Als je de vroegbloeier nu snoeit snoei je de bloemen eruit, dan bloeit hi dit jaar niet, maar volgend jaar wel weer gewoon.

  • anneke im

    De clematisDiana  die het blad heb laten vallen kan je tot 30cm boven de grond terug snoeien .

    ik zie overal al de nieuwe uitlopers in de tuin van mij van uit de grond komen De montana moet je niet terug snoeien die bloeit in het voorjaar .succes Anneke

  • loes

    ja, de montana schijnt zo'n beetje de allervroegste bloeier te zijn.    anneke, van jou heb ik nu vernomen dat het diana is die al haar blad aan t verliezen is.  nu ga ik morgen kijken of ik de twee uit elkaar kan krijgen.  de ene terugsnoeien en de ander zo goed mogelijk heel houden.     om de pot te verplaatsen, zal ik er maar een paar lange stokken bij zetten en volgend jaar kijken hoe ik het anders kan doen met de steun.

    ik heb vandaag bij de wibra wat vlieszakken gekocht om andere planten nog een beetje beter te beschermen tegen koude.    3 voor 1,79.   wellicht te proberen.

    dat snoeien van vroegbloeiers hoor ik te weten want dat hamerde de presentator van gardeners world er vroeger al in.   geldt voor   heel veel planten.    bloeien ze vóór 30 juni - snoeien en anders pas volgend voorjaar.    

  • anneke im

    Loes als je boven aan begint bij de tak van het verdorde blad bljf je het volgen met steeds een stukje snoeien tot je 30 cm boven de grond blijft zo doe ik het.

     Was gisteren naar een familie etentje in Heemstede..met de broers en zusters en hun echtgenotes zo gezellig weer, zijn nu nog maar met zijn 10 .:)