gardeners world

  • loes

    heerlijk dat op vrijdagavond weer mijn tuinprogramma te zien is.     met herhaling op zondagmorgen.

    gisteravond was monty op bezoek bij een man die helemaal bezeten is van de clematis.    hij weet niet of het er 3 of 400 zijn !     werd ooit verliefd op de grote bloemen, maar is zich langzamerhand met de kleinbloemige soorten gaan bezigen.     zelf vindt ik die ook leuker.      gisteren toevallig een “snow queen” gekocht, maar zal zeker meer naar de kleine bloemen uitkijken.     beginnetje is er al “princess diana”.     die staat in een grote pot, dus kan ik plaatsen daar waar ik er goed van kan genieten.

    maar zover is het nog lang niet - als ik naar de weersvoorspelling kijk.     

     

  • loes

    hij liet zien de c. viticella “betty corning”.      die ga ik zoeken  !!      bloeit van juni tot sept - dus mooie late bloemen

  • loes

    bedankt, maria.     ik zie dat ze leveren aan Esveld in Boskoop.    daar kom ik regelmatig in de buurt.     alleen al de afbeeldingen van al die clematissen.     ongelooflijk wat de kwekers allemaal voor elkaar krijgen.

    zo kocht ik gisteren 3 kaaps viooltjes van het soort “ballerina”.      hele dubbele bloemetjes die als lichtgroen knopje beginnen.   dan wit, lichtblauw en het hartje donker paars.     kunstwerkjes zijn het.

  • martine53

    Die Betty corning leek mij ook leuk, ruikt ook lekker werd gezegd.Ben ook altijd blij als Monty weer terug is!

    martine53

  • anneke im

    Loes ik heb de cl Princess Kate  bloeit van juni tot September  is donker van blad en ook een wit klokje met een donker hartje  is ook van de Texensis groep

    Clematis recta ‘Purpurea’ die wordt niet zo hoog en een donker blad  witte kleur klein bloemig  

     gekocht bij Nijssen in Heemstede  besteld al in het najaar toen wij bij mijn zusje waren en die zijn op gestuurd .

  • loes

    om even terug te komen op mijn mooie kaaps viooltjes.     ik las zojuist in de nieuwsbrief van dave's garden, dat die bijzondere nieuwe viooltjes voortkomen uit zaad dat jaren terug meegeweest is op een ruimtereis in de space shuttle.     de gewichtloosheid heeft blijkbaar toch effect op de ontwikkeling van zaad en er zijn mooie varianten op het oude vertrouwde plantje, uit voortgekomen.       ik vond al dat er de laatste 2 jaar veel nieuwe soorten te koop aangeboden werden.     ik had ooit bloemetjes die meer een kelkvorm hadden en nu al die goed gevulde bloemetjes met kartelrandjes en veel groene knopjes.    vorig jaar stonden er bij mijn plantenhal regelmatig plantjes met geheel groene bloemetjes, maar die bleven tot in den treure, staan.     dat spreekt toch blijkbaar niemand aan.     

  • loes

    maria, ik had een groei en bloei en landidee tijdschrijft (van afgelopen zomer) meegenomen naar za., en in een van de twee stond ook al een klein artikel over dit onderwerp.     ik nam het aan als een gegeven en nu ik er korte tijd later iets uitgebreider over las, vond ik het toch wel interessant.     je hebt gelijk - in het nederlands vindt je er niets over op t internet.    ik heb wat verder gezocht en weet dat deze viooltjes familie de optimara soort is.     een amerikaanse zaad“handelaar/kweker”   heeft  in 1984, 25000 zaden van de optimera soort, meegestuurd met een onbemande shuttle van NASA.    deze zaadjes zijn bijna 6 jaar rond de aarde gedraaid en daarna zijn ze ermee aan de slag gegaan.    onder invloed van de straling en gewichtloosheid zijn er veranderingen opgetreden en “kaaps”viooltjes voortgekomen die veel rijkere bloei vertonen dan voorheen.      het verhaal vindt je op ';  optimara.com everfloris_nasa