wat er zoal staat te bloeien

  • loes

    het is nog niet veel, maar mocht het weer een paar dagen wat warmer worden, dan barsten alle knopjes open.      hier een paar foto's

    rosa Handl

    pelargonium denise, appleblossom rosebud en milfield rose

    gladiolus abysina, iochroma australe, campanula elizabeth

     

    Post is bewerkt op mei 20, 2016, 3:35 p.m. door loes

  • Hinke

    Schitterend, wat prachtige bloemen, hier staat de Akelei volop in bloei maar een roos is nog niet te vinden en ook alleen nog dikke knoppen in het vingerhoedskruid, Clematis en van alles :)  Wel wat tuingeraniums in bloei maar ook nog  niet echt uitbundig. Komt wel.

    Hinke ww
  • loes

    de klimroos staat naast de voordeur dus redelijjk warm tegen de gevel, met de ochtendzon.     mischien is handl gewoon een vroege en zeker lange bloeier.     ik gaf mijn buurvrouw destijds dezelfde voor haar verjaardag en heb hem ook in haar voortuintje geplant.     ik geef die van mij veel meer aandacht, maar die van haar doet het mischien nog wel beter  :( .      ik zie helaas al weer roestvlekken op de bladeren.

      alle pelargoniums zijn overblijvers van vorig jaar  (of nog wel ouder)  en een paar hebben de hele winter wel één of meerdere bloemen gehad.     niet binnen, maar wel op een droog, beschut plekje.     ik ga wel binnenkort wat stekken nemen om mooie nieuwe planten te krijgen.    voor deze soorten moet je helaas moeite doen om een kweker te vinden.      

  • martine53

    Prachtig Loes! Hier zijn de rozen nu ook goed begonnen, verder heel veel akeleien, vingerhoedskruiid, alliums, irissen,vergeet me nietjes : het is weer een weelde! fijn weekend allen!

    martine53

  • anneke im

    Heel mooi Loes bij jou is het verder dan bij mij zo te zien  

    De rozen bloeien goed de clematissen zitten vol met knop.. de akeleien en de brem en de Rhododendronen bloeien ,de Pioenen beginnen hun knoppen te openen de geum staat zo uitbundig te bloeien en en de papaver orienthalis zitten vol met knoppen . Gisteren wel in de tuin gezeten ,wel wat planten in de hanging basket gepland en in een lange bak tegen de muur boven de regenton. Die gisteren leeg gegoten is over de planten door Piet op dit moment wordt deze weer aardig gevuld!

    Helaas kan ik op dit monent geen foto,s laten zien

    .De mensen gaan  massaal naar AH op dit moment zeker van wege het slechte weer. Ik kijk er zo nog op. afleiding genoeg ..strak als ze echt gaan bouwen kan ik er niet meer op kijken .

    Morgen gaan ze heien om 7 uur  5 weken lang . en dan de bouw actie,s fijne zondag

     

  • loes

    ja, zo sta je water uit de scotels te gooien en zo moet je potten weer water geven.   zag gisteravond - toen we nog lang buiten zaten - dat de border, onder de akebia, wel wat water nodig had.     besloot de voorspelde onweersbui af te wachten.     nou, die kwam er vanmorgen rond 06.30.     met bakken viel het uit de hemel.       vanmorgen dacht ik nog dat het weer de goede kant op ging, maar inmiddels regent het al uren lang.    welliswaar zachtjes, maar genoeg om er een troosteloze middag  van te maken.      kan de mensen niet blameren dat ze maar vast de boodschappen doen voor de komende week.   wat de bouw betreft, je hebt een poosje een heel ander uitzicht.  sterkte morgen met de heiers en geniet nog maar even van de rust.

    nog even gekeken naar de digitalis met zilverblad.     daarvan zijn de eerste bloemen ook op het punt om helemaal open te gaan.     de insecten kunnen dan daar weer hun werk doen.     zou ze graag al wat eerder de nodige bloemen willen geven, maar dat lukt nog steeds niet goed.

    het nestje van de pimpelmezen, is uitgevlogen.    denk dat er 4 jongen zijn en ze blijven steeds bij elkaar.     de pindakaas is nog een grote trekpleister voor het spul.    grappig te zien hoe lekker dom die kleintjes nog zijn.     tegelijkertijd begonnen de koolmeesjes ineens met nestmateriaal te slepen.    eerst een kastje waar nog nooit iets ingezeten heeft.   tussen het groen van de akebia.     maar dat is vlak bij de pindakaas, dus te druk met de paarse petjes.      nu zijn ze terug bij een kastje dat onder de goot, buiten het slaapkamerraam, hangt.      het cocosvezel dat ik bij een nieuw stukje tuin gestrooid had (om de katten weg te houden) is favoriet.    later zullen ze wel het kattenhaar komen halen dat in een gemberpotje in de “kas” staat.     ik kijk altijd met bewondering naar de bouwsels, wanneer we in het najaar de kastjes schoonmaken.    ook hebben we weer kikkers.     niet te geloven hoe die beestjes onze tuin weer teruggevonden hebben in die betonjungle.    helaas zal kikkerdril hier niet overleven, want de salamanders weten daar goed raad mee.

  • martine53

    Somber dagje vandaag, heb me maar met binnenzaken uitgesloofd, moet ook gebeuren :S . Ik vind het af en toe zo gek:vorig jaar had ik heel erg veel kikkerdril, en dit jaar helemaal niets: salamanders heb ik ook, maar dat zullen er niet spectaculair meer zijn dan vorig jaar denk ik. En dat vogels pindakaas lusten heeft mijn man ondervonden: die zat laatst lekker buiten te lunchen, met oa 2 pindakaasboterhammen, hij moest even naar binnen omdat er aangebeld werd en toen hij terugkwam: weg waren de boterhammen. Hier hebben de vogels denk ik hartelijk om gelachen en van gesmuld.

    martine53

  • loes

    oh wat grappig, martine.    zie het helemaal gebeuren.   laat me denken aan wat ik een paar maanden terug zag gebeuren.     wij zaten op t centraal station in een trein die nog even bleef staan.      op het andere perron stond een familie, met veel bagage, te wachten.    hun ontbijt waren ze aan het nuttigen, in de vorm van een paar lekkere vette hot dogs.    op afstand zaten een paar spreeuwen de omgeving te bespieden.  toen de vader van de familie, even opzij keek naar een van de kinderen, werd pijlsnel het worstje uit zijn broodje gepikt.     die beweging zullen ze wel meerdere keren per dag, uitvoeren.     dit soort diefstal kan ik gelukkig wél om lachen  :D .      boterhammetjes in het vervolg maar niet onbeheerd achterlaten.

    hoop dat je morgen beter weer hebt op jevrije dag.

    mijn taak is om de logeerkamer op te ruimen voor komend bezoek.     laatste planten moeten nu maar naar buiten.     mischien vinden ze een fris regenbuitje wel fijn.

  • anneke im

    Wat een leuke verhalen Loes en Martine ik hoop dat het even droog wordt dan ga ik het proberen om foto,s te maken .ga nu zittend strijken. Kijk zo op alles hier achter.en de radio Rijnmond  zachtjes aan.ik vermaak mij wel weer.

    de koffie word bij mij gebracht.luxe hè ! 

     

  • loes

    hoi maria.      helaas ben ik ook de enige die het koffie-apparaat weet te bedienen.     hoor mijn wederhelft nog zeggen, toen hij een senseo apparaat zag.    die nemen we, dan kan ik ook koffie zetten  :D 

    wat zonde van de meesjes.     ja, de natuur is wreed.     mezen ouders verlaten soms ook gewoon het nest en beginnen elders opnieuw.     weet nog dat mijn overbuurvrouw in paniek aan kwam bellen.    wat moest ze met alle onvolgroeide meesjes die door de ouders één voor één het nest uitgegooid werden.

    niets dus.     

    ik hoop dat we dit najaar geen dode vogeltjes vinden.

    nou, het heeft hier (ná die hevige bui van gistermorgen vroeg)   zeker 24 uur onophoudelijk doorgeregend.     het is nu droog en ik heb planten uit volgelopen potten, gered.       ziet er voor vandaag en morgen ook niet echt geweldig uit.      maar water geven hoeft voorlopig niet.

    bij ons is het gebied rond boskoop en waddinxveen bekend om de rodo's.     de grond is daar zeker precies goed voor deze mooie planten.     stikt er ook van de kwekers van bomen en planten.     waterrijk gebied, dus de tuinen zijn vaak heel mooi aangelegd met slootjes aan alle kanten.     echt genieten als ik in die omgeving ben.