weer terug

  • martine53

    Nu heb weer geprobeerd foto te plaatsen, maar lukt niet….. Ook niet met de truc van Paula . Iemand? ik probeer het met tinypic

    martine53

  • martine53

     

    martine53

  • martine53

    ah het werkt nu wel, gelukkig : is de roos Compassion dit jaar

    martine53

  • loes

    reken maar dat die slakken ook 4 weken lang genoten hebben van jouw afwezigheid.       ik las pas de levenscyclus van zo'n slijmerd.    die zorgt voor een ongelooflijk aantal nakomeling in onze tuinen.

    werkse vandaag.     ga je nog proberen een beginnetje te maken aan die klimop-muur ?

    als ik thuis kom ga ik gelijk beginnen met snoeien van alles wat er over de pergola bij het achterpad groeit.    bij mij en de buurvrouw, want daar plant ik van alles aan de buitenkant van de schutting.     we hebben daar ooit speciaal een klein randje aarde tussen het pad en de schutting gelaten om het aan de buitenkant ook een beetje gezellig te maken.     in het begin hadden we daar ook klimop neergezet, wat onzin was omdat het een schutting van 1,60m is van mooie hardhouten (rechtop) planken.     de palen hebben we 2,80m gemaakt met daarop dwarsliggers.    de ruimte ertussen gelijk met stevig gaas.     de klimop was ik al snel zat en gelukkig heeft de buurman het later ook weggehaald.     de campsis groeit daar het hardst met uitlopers die het hele pad overbruggen.   de akebia blijft beter in toom.    maar elders op de pergola tussen de tuinen, moet ik heel radicaal snoeien als het blad weg is.    de campsis   staat best wel leuk als het bloeit, maar je hebt wel veel rommel van de uitgebloeide bloemen.    overal kom je die bruine stompjes

    tegen.

    grts

     

  • martine53

    Ja wil wel gaan beginnen alvast…. wordt een hele klus, dan is het fijn als het niet meer zo warm is! Campsis is leuk, heb ik in de voortuin over de pergola, maar inderdaad veel rommel. En die slakken, die hebben inderdaad veel lol gehad toen ik er niet was (6) 

     

    martine53

  • loes

    ja martine, is een grote, maar ook vieze klus.    er is over de jaren zoveel stof en troep in de kern verzameld.     maar als je het toch moet doen ….. dan maar een beginnetje maken.    iedere keer een stukje en ineens is het weg.     begin maar met het doorknippen van de stammetjes.    dan sterft het vast een beetje af.

    anneke, morgen gaan we naar mike en hanjo.   ben al zo benieuwd naar wat hij daar allemaal heeft groeien en bloeien.     waren vanmorgen op de locale markt in olhao.    op zaterdag is dat meer dan de doordeweekse groente en vis markt.      van alles en nog wat, dus ook wat planten stalletjes.     veelal mensen die een beetje kweken/stekken en aan de man brengen.       denk dat mike net als wij, overal en ergens, wat leuks vandaan haalt.          

  • anneke im

    Piet is ook lekker bezig in de voortuin ook bij buurvrouw Greet die is bij haar zieke.dochter .het groeit enorm en vanmiddag wer verde bij os in de achtertuin.

    De vuilcontainer van de buurvrouw is vol .Maandag.gaat hij verder.morgen naar Dordrecht verjaardag kleindochter viering was 9 September jarig..

    Loes doe ze de groeten en let eens op de rode stammen van de Arizona cipressen zo apart? Hier heeft het vannacht. Weer lekker geregend  groeen Anneke9

  • Aluapje

    Oh  Loes, wat benijd ik je. Doe Mike en Hanjo de hartelijke groeten van mij en van vast alle andere prikkers:) 

  • loes

    het was een hele gezellige dag bij m&h.     ná de koffie heb ik met mike een rondje langs alle planten gedaan.     hij heeft er al erg veel werk verzet.     was een verwaarloose tuin waar al een jaar of 2 de planten geen water kregen of gesnoeid werd.     dat snoeien is een belangrijke taak met al die oude bomen oa carobe (van de peulen) en amandelen.      daar heeft hij een kenner voor ingeschakeld.    bijv dat amandelbomen maar gedurende 1 week van t jaar gesnoeid mogen worden en dan wel tussen kerst en oud&nieuw en ook nog met nieuwe maan.    je moet het maar weten.     en het moet, want de oude takken zijn heel leijk.

    het gaat met vallen en opstaan.     van een cottage tuin kan je hier alleen maar dromen.     veel planten kwijnen weg vanwege de kalkrijke grond.     hij is maar wat gaan experimenteren met ijzer chelaat bij het gietwater en ineens geven planten dankbaar nieuw jong groen.   in de nieuwgemetselde plantenbakken zit goede, nieuwe aarde en daar groeit alles alsof het er al jaren staat.   het is hier ook wel verschrikkelijk heet geweest.     water geven is een dagtaak.     maar zodra het koeler is gaat hij snel aan de slag met het bevoeiingssysteem.    er moet langs de border een soort windvanger gecreerd worden van planten en hoe meer er uiteindelijk groeit, hoe beter een soort mikroclimaat je creeert en dan kunnen er mischien wel wat meer tere planten overleven.     maar de soorten die hij nu heeft zijn al bijzonder genoeg,

    het huis is ook heerlijk.     niet overdreven groot - gewoon goed voor hen om eigen liefhebberijen ongestoord te doen.      mijn wederhelft is al stik jaloers op de bibliotheek  !!   

    het uitzicht is geweldig.     aan de ene kant bergen en vanaf het terras, in de verte de ria formosa.     een soort waddengebied dat je ziet leeglopen en weer bedekt worden met de oceaan.      vanuit het huis zie je weinig bebouwing, maar toch wonen ze in de bewoonde wereld.   tussen 2 grote plaatsen, dus van alle gemakken voorzien.

    eigenlijk is alles hier goed bereikbaar en is portugal helemaal geen groot land.    net iets meer dan 2x zo groot als nl.    we zijn al aan de spaanse grens geweest en ook bij de vuurtoren op het meest westelijke puntje.

    wij genieten hier nog een paar dagen verder van zon en zee 

    grts

  • martine53

    Leuk om te horen hoe m en h wonen! Ik kan even niets: heb wrs spier verrekt oid… nou ja gaat ook wel weer over. Het is hier nu een stuk afgekoeld, vind ik zelf wel prettig. Geniet fijn daar, groetjes!

    martine53