hyacinten op glas

  • loes

    ik mag graag in een kringloopwinkel neuzen en verbaas me altijd hoeveel hyacintenglazen (die overigens wespentaille heten) er altijd staan.    daar moeten er toch miljoenen van zijn gemaakt.   in ieder huishouden wel een paar, zo te zien.     zelf gebruik ik er al jaren een paar om noten en pindas in te doen.    zit je niet met je vingers aan alle noten!   in een van mijn maandbladen stond onlangs een artikel van iemand die mooie, oude exemplaren verzameld.     het artikel heeft mij  aangespoord om er ook eens naar te kijken en onlangs kocht ik een paar kleine glazen.     afgelopen vrijdag heb ik een zakje bollen gekocht en opgezocht hoe het moet.     gelukkig heb ik een kelder, dus ideale donkere, koele ruimte.     nu maar wachten tot de neuzen zo'n 8cm lang zijn (geen idee hoe lang dat duurt) en dan acclimatizeren.     uiteindelijk komen dan de nagels (bloemen).    ik ben benieuwd.     hoop alleen dat dit goed gaat want niet alle bollen zijn geschikt voor kweken op water.

    las overigens dat je met amaryllis bollen hetzelfde kan doen - alleen zal dan het glas een stuk groter moeten zijn.     kan blijkbaar zelfs bloeien zonder water of aarde.   de werkwijze is wel heel anders dan met de hyacint.     hoe groter de bol, hoe meer bloemen.     vaak noemen we onterecht hippeastrum, amaryllis.    eerstgenoemde heeft een holle stengel en de amaryllis niet.

  • loes

    dacht wel dat jij ze ook zou hebben :) .   ik merk dat jonge mensen tegenwoordig toch ook weer dingen doen die vroeger “gewoon” waren, dus wie weet …    er moet toch iets gedaan worden met al de bollen die aangeboden worden.  zelf ben ik niet in NL opgegroeid, dus heb nooit meegemaakt dat er gezellig een paar van die hyacinten glazen in huis stonden.

      heb de bollen dus maar in de koelkast gelegd.     ik heb een echte kelder, dus donker en koel.   een genot om er even in te gaan als het buiten heel warm is.      de bollen zullen het er prima naar de zin hebben.     ik had ook al gelezen dat je de bollen op water, niet in de grond kan zetten.     maar dat hoeft ook niet.     verder heb ik besloten dit keer verder geen bollen te planten - ook niet in potten.

  • Hinke

    Hyacinten-glazen, ik heb er heel veel verkocht :) Ook zelf wel gehad maar ik denk dat de laatsten naar de kringloop zijn gegaan. Bollen heb ik verder nog niet naar gekeken. Ik wilde nog vroege narcissen, naam heb ik ergens in mijn opschrijf tuinboekje genoteerd. Kijken of ik die nog ergens kan bestellen. En misschien nog wat tulpen, die verdwijnen in de loop van de jaren altijd weer. Maar geen bollen voor (tijdelijk) in de kelder, die van ons hebben we dicht getimmerd, die was zo klein en 's winters stond er wel eens (grond) water in, niet zo fris. Nu is het een kast en is de kelder zelf onder de vloer gevuld met isolatieparels.

    Hinke ww