tomatenplaag

• loes

ik keek zojuist naar gardeners world.     monty zei dat het nu een goed moment is om tomaten te zaaien, maar eigenlijk zetten steeds minder mensen de planten nog buiten omdat de tomatenplaag steeds vaker voorkomt.     bij mij ook.     veroorzaker is hoofdzakelijk het warme, vochtige weer.     er zijn wel wat middeltjes voor, maar hoe pakken jullie dit probleem aan ?      ik heb niet echt de ruimte om ze “binnen” te zetten, maar als het echt helpt, moet dit maar.     zelfgekweekte tomaten zijn toch wel erg lekker.

• martine53

Ik was het eigenlijk niet van plan maar kreeg een zakje zaad cadeau en ja … dan ga je dus toch zaaien, ik probeer het nog 1 keer.

martine53

• loes

eigenlijk heb ik het niet over een plaag van te veel (zelf ui)tgezaaide planten, maar de ziekte waarbij de tomaten donkere vlekken vertonen en niet meer eetbaar zijn.   monty gaf aan dat dit door te hoge vochtigheid veroorzaakt wordt en je het beste in potten in de kas kan houden of anders in een heel zonnige plaats.     zon (als hij schijnt) heb ik genoeg, waar de tomaten staan   maar mijn tuintje is klein en daarom mischien te warm en vochtig.   rozen heb ik om deze reden ook niet meer binnen het hek.

• loes

dinie, de planten zelf zagen er prima uit.     dit is een tomaten ziekte die blijkbaar verwant is aan de aardappelziekte.    als je even googled met “tomaten ziekte” en dan de afbeeldingen aanklikt, zie je wat ik bedoel.      de tomaten krijgen uiteindelijk grote bruine plekken.      deze “blight”  zoals de engelsen het noemen, is de variant die laat in het tomatenseizoen toeslaat.     gelukkig heb ik wel wat kunnen oogsten, maar de laatste exemplaren van de spaanse tomaten die je kunt laten overwinteren, waren aangetast.     overigens waren die tomates de penjas wel heerlijk.     rare gewaarwording dat je tomaten maanden kan laten liggen/hangen en ze er perfect uit blijven zien en nog heerlijk smaken ook.    wat je schrijft over de planten niet van boven water geven, heb ik ook goed in mijn oren geknoopt.    kom dit advies ook vaak tegen op internet.    maar er zijn ook weer allerlei creativelingen die de ziekte voorkomen met allerlei middeltjes.   daar moet je de plant dan wel wekelijks mee besproeien.     ik ga toch weer zaaien en dan maar op een plaats houden waar ze niet nat worden.    

• loes

dinie, dit soort bewaartomaten kwamen vorig jaar aan het licht toen mike een tuinbezoekster had die hem er over vertelde en later een zakje zaad van de tomate de penjar, vanuit catalonie toestuurde.    ik vroeg het aan mijn vriendin die in galicie woont en zij bracht een zakje zaak van de tomate de colgar mee.     zij zegt dat iedere plaats/streek in spanje er zo zijn naam aan geeft.     ik denk niet dat het een bepaald ras is, maar van wat ik er over lees, kunnen ze goed groeien met weinig water.      de planten werden hier vrij hoog - 1,75m.     helaas is bijna alle info op internet in het spaans, maar er zijn wel veel afb.       de tomaten worden geoogst en steeds als er rijpe exemplaren bijkomen, worden ze bijgebonden aan de strengen (net als bij ons de uien) en ergens opgehangen.    mag in een kelder of schuur zijn en hoeft niet per se licht te wezen.      mijn oogst was niet zo groot, dus ik heb ze gewoon op een schaal laten liggen.     om mee te beginnen zijn het niet de lekkerste tomaten die ik ooit geproefd heb, maar door het lange hangen wordt de smaak steeds intenser en ze worden ook vaak gebruikt om bijv een geroosterde boterham met eerst knoflook te bestrijken en dan een doorgesneden tomaat eroverheen uit te smeren.     maar ik heb ze ook gewoon in plakjes gesneden.     vraag aan spanjegangers om naar het zaad uit te kijken.      de penjar is typisch uit catalonie.

ik heb bij vr..ken zaden gekeken, maar ondanks het uitgebreide assort. (220 soorten) zitten deze er niet bij.     als ik er weer kom, zal ik het toch eens aankaarten.      ik zie wel dat ze zakjes van 5/10 soorten zaad aanbieden van resistente rassen - dit met het oog op phytophthora (de aardappelziekte) waar mijn planten vorig jaar ook last van hadden.      het is dus wel degelijk een probleem aan het worden.   

• loes

dat is nog eens een goede (toevallige) timing.  succes ermee.

is het nog wat geworden met de iochroma australis stekjes ?     die van mij zijn al lang ter ziele.     de 3 moederplanten zijn nog wel in goede staat.     de oudste plant had ik in de schuur gezet (met verwarming) en die  had al snel ziijn blad verloren vanwege het slechte licht.     de twee afstammelingen heb ik gewoon in de koude kas laten staan en daar zit zelfs nog een enkel blaadje aan.    als ik ze niet had laten verdrogen (vanwege mijn afwezigheid) waren ze vermoedelijk nog even mooi als aan het einde van de zomer.   dus weer wat geleerd.