agaphantus

  • N

    Ik twijfel of in m'n agaphantus zal verpotten of niet. Hij staat nu in een plastic pot waar ik hem vorig jaar in gekocht heb. Heeft de hele winter buiten beschut gestaan en heeft nog blad van vorig jaar. Aan de onderkant komen de wortels uit de gaten. Waar kan ik hem het beste inzetten zodat dit jaar de kans op bloemen groot is?

    Nina

  • Anne-Mieke

    Gewoon in een grotere pot zetten in goed afwaterende grond (b.v. potgrond vermengd met scherp zand). Dat Agapanthus alleen maar goed bloeit als hij bijna uit z'n pot barst is n.l. een fabeltje. Zelfs een Agapanthus die in de volle grond staat zal uitbundig bloeien als de verdere groeiomstandigheden goed zijn. Hij houdt er alleen niet van om verpot/verplant te worden, dus verpotten kan wel nadelige invloed hebben op de bloei (vooral als je daarbij de wortels beschadigt). Agapanthus wil ook graag een plekje in de zon.

  • N

    Okay, bedankt Anne-Mieke ik ga hem verpotten met zo min mogelijk wortelschade. Ik heb er eervorig jaar ook een in de volle grond gezet op een droog en zonnig plakje. Vorig jaar geen bloemen en nu komen de punten al weer boven de grond. Ben heel benieuwd of er dit jaar bloemen in komen. Heb vorig jaar met koemest gemest maar misschien is kunstmest beter?

    Nina

  • Anne-Mieke

    Het beste kun je hem in het voorjaar koemest geven en een paar weken later nog eens kunstmest met een hoog kali-gehalte om de bloemvorming te stimuleren.

  • marja

    Wat is kali gehalte Anne Miek?

    Kalk?

    Gr Marja

  • Anne-Mieke

    Nee, met kali wordt de dosering van kalium uitgedrukt. Kalium is een voedingszout wat nodig is voor het transport van water en koolhydraten, de bouwstenen van een plant.

    Met kalk voorkom je dat de zuurgraad van de grond te hoog wordt.

  • N

    Dat ga ik doen! Hoop dat ze gaan bloeien. Over het algemeen ben ik niet zo van moeilijk maar deze planten vind ik zo mooi. Als ze bloeien. D:D:

    Nina

  • mw.lutetia

    de mijne staat op een heel beschutte plaats in de volle grond:achter staat de schutting,opzij de broeikas;de hele dag zon.bij nachtvorst zet ik er een teil overheen;lukt al jaren!!luut

  • ann

    Luut klopt het dat de groenblijvende Agapanthus geen vorst kan hebben? Ik heb een aantal die het blad niet verliezen en durf deze niet goed s'nachts buiten te laten.

    Ann

  • mw.lutetia

    dag ann,

    er zijn zoveel soorten agapanthus;ik ben er niet deskundig in;in ieder geval moet je oorten die afgelopen maanden wat beschut/en/of warm binnen hebben gestaan,nu in geen geval buiten zeteen;er schijnen nog een paar koudegolven aan te komen;pas vanaf half/eind mei kun je ze redelijk velig buiten houden;de soorten die je dan volgend jaar in de volle grond wil houden,kunnen dan geleidelijk aan de buitentemperatuur wennen.luut