agaphantus

  • Plantadvies

    Men zegt dat de breedte van de bladeren iets met de winterhardheid te maken heeft, maar volgens kwekers is dit niet waar. Het ligt er een aan welke jij hebt Ann. Want er zijn erbij die wel winterhard zijn.

    Plantadvies

  • jeltje

    Ik heb met de brede bladeren al heel wat jaren geleden gekregen, ook met het verhaal dat die niet tegen vorst kunnen. De eerste jaren naar de kweker gebracht voor de winterstalling, wat op den duur een dure aangelegenheid werd. Toen kregen we een zoldertje , daar konden dus mooi de planten overwinteren, totdat er een winter kwam. Ik door een burn out de puf niet had om de plant binnen te halen, buiten gelaten en toen begon het ontzettend hard te vriezen, min 18 ‘s nachts. De pot ingepakt met noppenfolie en van die rieten strand matjes er omheen en stro er tussen gepropt. En op hoop van zegen. Hij/zij heeft het overleefd en zo doe ik nu elk jaar. Een heel gezeul minder. Nu heb ik het stro verwijderd, het matje wat open gevouwen en als de kans op nachtvorst minder is, haal ik de rest weg. Wat voeding betreft, om de paar jaar verpotten, en gewoon plantenvoeding uit zo’n fles, elke veertien dagen, in het groei/bloei seizoen.

  • carin

    breed of smal blad zegt niks over winterhardheid, bladverliezendheid wel. Je kunt simpelweg stellen dat de bladhoudende geen vorst verdragen en op een lichte plaats overwinterd moeten worden. Met enig geluk overleeft een bladhoudende plant een keer een winter buiten, maar daar wordt hij niet mooier van. De bladverliezende, zowel breed als smalbladig, zijn veel beter winterhard, maar nooit helemaal. Ze kunnen vooral heel slecht tegen wintervocht, dus de afdekking moet vooral gericht zijn op het zo droog mogelijk houden. Een laag bubbelfolie met blad eroverheen werkt hier prima.

    Bijna alle bladverliezende soorten doen het hier in de volle grond prima en bloeien veel mooier en rijker dan in een pot, maar er blijven wel eens uitzonderingen. Heel af en toe heb je eens een plant die het in de volle grond niet goed doet en weigert te bloeien. Die pot ik dan weer op. De planten in volle grond krijgen eigenlijk geen of nauwelijks mest, de grond hier is vruchtbaar genoeg. Die in pot krijgen hier koemest in het voorjaar en in de zomer een keer kalirijke mest. Carin

  • ann

    Allemaal bedankt voor de informatie. Ik heb een aantal die ik in het voorjaar van 2006 gezaaid heb en die hebben hun blad behouden dus zal ik deze maar niet buiten zetten als het nog gaat vriezen. Degene die het blad verliest heb ik al een aantal jaren onder en groot afdak staan en de pot ingepakt met noppenfolie en dat gaat goed.

    Ann

  • jeltje

    Beste Carin, ik heb een agapanthus met breed blad en blad houdend. En die blijft dus nu al drie winters gewoon buiten, zonder problemen. Wel goed in gepakt, en op een beschutte plek.(tegen het huis aan) De onderste bladeren worden wel wat lelijk, maar uit het hart komen nieuwe bladeren en de lelijke trek ik in de loop van de lente eraf. Verleden jaar had ik na scheuren en op nieuw in grotere potten gezet, in elk 5 bloemen met een diameter van zo'n zeker 20/22 centimeter. Ze kunnen w.s meer hebben dan er geschreven staat. fijn weekend, het is hier nog zeer onstuimog met die harde wind. Lekker weer om binnen te zitten bij de openhaard, vriendelijk groeten Jeltje

  • carin

    Jeltje, goed ingepakt en op een heel beschutte plek lukt het kennelijk, Dat is natuurlijk ook iets anders dan onbeschermd in de volle grond planten of onbeschermd buiten laten staan in een pot, wat ik toch echt zou afraden. Maar misschien is ook wel de ene bladhoudende plant de andere niet. Ik heb mijn bladhoudende nooit buiten laten staan, ik vind het risico te groot. Ik heb wel een keer een plant, waarvan ik dacht dat hij bladverliezend was in de volle grond geplant en die bleef zijn blad houden, bleek later. Die was er na de winter beroerd aan toe, ondanks zijn winterdek. Inmiddels is hij gelukkig weer geheel hersteld, maar nu overwintert hij in pot in de kas. Dat oude bladeren onderaan afsterven is trouwens helemaal normaal, ook in de kas. Ik houd ze bijna droog en sterft er ook wat blad af. Dat komt in het voorjaar helemaal goed. Carin

  • jeltje

    Carin, het was ook niet mijn bedoeling, door dat ik op dat moment in een burn-out zat, had ik niet meer de puf/energie om de plant uit de pot te halen en op de zolder te zetten. En toen kregen we vorst tot min 18 en ik had de plant eerlijk gezegd afgeschreven. Tot mijn grote verbazing had hij dit overleefd en bloeide die zomer volop. En sinds die tijd, zie bovenstaande stuk.

    En misschien zijn er in bladhoudende ook grote verschillen wat ze qua temperatuur aan kunnen. Het is een stekkie, dus ik heb geen tweede naam van deze . Deze agapanthus is één van onze favorieten in de tuin.

    fijne zondag, groetjes Jeltje

  • carin

    Het zijn soms dit soort toevalligheden, waardoor we meer te weten komen over planten en hun eigenschappen. Misschien is de niet-winterhardheid van bladhoudende soorten wel net zo'n fabeltje als het verhaal dat apanthus alleen in krappe potten bloeit. Dat hoor en lees je ook nog regelmatig, maar is ook echt flauwekul. Carin

  • anita

    Heb van een dierbare vriendin 4 potten met agaphantussen gekregen. Er bloeit nu nog geen ene zelf niets te zien van knop vorming. Wat voor bijzondere omstandigheden hebben ze nodig. Wil ze heel graag behouden.