Echinacea 'Tiki Torch'

  • Jalos

  • Margriet

    Ik vind ze ook erg mooi, de nieuwe generatie Echinacea's.

    Tiki Torch ziet er prachtig uit!

    Waar ik wel altijd wat onrustig van wordt is het feit dat op Internet maar 1 foto te zien is. Van de leverancier.

    Ws. volgen de foto's van liefhebbers deze zomer, als de TT bloeit.Dat wacht ik eerst maar even af. Laat die nieuwe lichting zich eerst maar een paar jaar bewijzen. Het kriebelt wel, die Coconut Lime vind ik ook al zo mooi. :-)

    Ik denk dat er de komende jaren nog veel fantastische Echinacea's bij komen. Het is nog maar net begonnen….

    Gr. M.

  • Jalos

    Die is ook leuk zeg, had ik nog niet eens gezien!

    Heb jij geen last van dat ze verdwijnen?

  • Tuinprins

    Het is oppassen met die nieuwe generatie Echinacea's en wel om twee redenen. Allereerst voor de portemonnee omdat ze er zo mooi en verleidelijk uitzien dat je ze persé wilt hebben.

    In de tweede plaats omdat veel nieuwe Echinacea's veredelde eenjarigen zijn. Een Nederlandse winter overleven ze maar moeizaam. Afgelopen augustus had ik een aantal Echinacea ‘Harvest Moon’ en E. ‘Prairie Pixie Delight’ gekocht. Overgeplant in een grotere pot en in de winter tamelijk droog gehouden in een koude bak. Toch zijn er uitvallers. Als ik deze in het najaar in mijn tuin had geplant dan vermoed ik dat ik er geen een had teruggezien.

    Ik hoop dat de heren en dames veredelaars meer aandacht gaan besteden aan de door- en langlevendheid van Echinacea's. In een tuin zijn de omstandigheden toch anders dan in een laboratorium of andere zwaar gereguleerde en gecontroleerde ruimtes.

    Tip van de week: Echinacea's moeten in het najaar niet worden afgeknipt. Als je dat wel doet dan loopt de holle stengel vol met water en gaat de plant rotten.

    Gegroet, de tuinprins

  • Mike

    Je spreekt me uit het hart Tuinprins!

    Mike

  • Margriet

    Hoe is het met jouw exemplaren, Mike? Ik zal morgen die van mij eens gaan opzoeken. :-) M.

  • janet

    Wat een prachtige kleur, daar wordt ik inderdaad hebberig van maar zoals Margriet terecht opmerkt ik weet niet of t blijvertjes zijn en ze zijn behoorlijk aan de prijs. Ik had er vorig jaar een tiental gekocht maar zie nog geen nieuw leven opkomen. Is hier ook zaad van te verkrijgen? Dan ga ik zelf wat knutselen want ik vind ze wel erg mooi,

    groet janet

  • Mike

    Ik heb nog niet echt goed gekeken Margriet, maar bij het langs lopen viel me wel op dat er nog niks qua uitloop te zien was. Behalve bij de Pixie, - die dijt zelfs uit. Maar ik zal morgen eens goed kijken…

    Mike

  • Margriet

    Hoi Janet,

    De Sunrise heb ik al gezaaid en die heeft al gebloeid vorig jaar. 1 witte en 1 rode was het resultaat. :-). Zaad was ook niet erg kiemkrachtig. Nee, ik geloof dat je bij deze cultivars echt moet gaan stekken. Wel leuk om te proberen, altijd doen!

    Maar laten ze zich eerst maar bewijzen……….Ze mogen dan allemaal erg mooi zijn maar als het slappe dweilen zijn in de tuin is de lol er snel af.

    Gr. margriet.