Echinacea 'Tiki Torch'

  • tuin-forum

    prachtig verwoord.

    toch oppassen, want de veredelaars knoeien met de RNA en dit vereist vele jaren om een kwetsbare plant minder kwetsbaar te maken.

    Maar als het om levende wezens gaat dan springen mensen gelijk in de bres, maar bij planten ed is dit toch meer toelaatbaar. Raar…

    John

  • paula

    Ik neem aan dat je DNA Bedoelt John. :):)

    Paula

  • tuin-forum

    Nee Paula, ik bedoel RNA, die heeft weer invloed op de DNA.

    hier een stukje van internet:

    Onderwerp

    David C. Baulcombe doet onderzoek naar de natuurlijke afweer tegen virussen in planten. Hij toonde ongeveer tien jaar geleden aan dat gene silencing daar een belangrijke rol bij speelt, en hij ontrafelde ook het mechanisme daarachter. Het zijn niet de genen zelf die uitgeschakeld worden, maar hun werking wordt verstoord doordat er wordt ingegrepen in de keten gebeurtenissen die voor de vermenigvuldiging van virussen nodig zijn. De bouwinstructies in het RNA dat een gen produceert, maken daar deel van uit. Baulcombe ontdekte dat planten in staat zijn specifieke fragmentjes virus-RNA te herkennen en die vervolgens te vernietigen. Daarmee wordt voorkomen dat dat RNA zijn normale werk doet bij het vermenigvuldigen van het virus, en wordt de plant met andere woorden resistent tegen dat specifieke virus.

    Vervolgens ontdekte Baulcombes laboratorium dat het herkennen of opsporen van die specifieke RNA-fragmentjes gebeurt door wat hij ‘small inhibitory RNA molecules’ (siRNAs) noemde, die dezelfde opbouw hebben als het RNA dat ze uitschakelen. Dergelijke ‘kleine belemmerende RNA-moleculen’ bleken vervolgens niet alleen in planten, maar ook in dieren en schimmels een grote rol te spelen, wat weer leidde tot de ontdekking van andere, heel algemene mechanismen die genen reguleren. Niet alleen bieden Baulcombes ontdekkingen mogelijkheden om de functie van genen te achterhalen, maar ‘ongezonde’ genen zouden er ook mee uitgeschakeld kunnen worden. De kennis die zo is opgedaan over natuurlijke verdedigingsmechanismen vormt derhalve de basis voor een scala aan nieuwe experimenten en waarschijnlijk ook therapieën.

    greetz John

  • paula

    Dank je John. Weer wat geleerd :):)

  • Jan

    Schijnt net zoals de oranje Echinacea “Art`s Pride” zeer slappe stengels te hebben, Dus meer liggend dan staand helaas

  • jan

    Deze week een aantal exemplaren gekocht van Echinacea “Tiki Torch”,

    Kleur naar het schijnt bijzonder mooi, echter hoop ik dat deze Echinacea veel steviger is als de ook oranje gekleurde :Art`s pride"

    Bladtype exact gelijk aan “Art`s pride” dus vrees ik dat de stengels onvoldoende stevig zijn.

    Hoop dat ze dit jaar nog in bloei komen

    http://www.everyoneweb.com/lakwijk/