Is deze boom ziek??? foto's

  • CaRoLa KyRa YaNoU

    Hallo allemaal,

    Ik hoop dat iemand mij kan helpen.

    Ik heb een mooi grote tuin, met veel bomen er in staan, ondanks ik geen echt groene vingers heb ben ik er erg blij mee.

    Nu hebben wij een boom, geen idee wat voor een boom, maar die sins een aantal weken zijn bladeren laat vallen. Het is echt heel erg veel, onze tuinset staat er onder, maar je kunt on het uur alle bladeren er af halen.

    Ik dacht eerst, misschien is het droogte, maar dat lijkt mij niet, de wortels moet toch nog genoeg uit de grond halen, maar wel even extra water gegeven, we hebben ook niks gedaan aan de boom, en er om heen ook niet.

    Wat zou dit kunnen zijn?????

    Hier een paar foto's van de boom.

    En hier een foto van de bladeren, om te zien wat voor een boom het is, en je kunt zien dat er al weer een paar bladeren aan zitten die ververomeld zijn, en er ook weer gaan afvallen.

    Wat is er met deze boom aan de hand, en wat voor een boom is het trouwens??

    Hij heeft trouwens hier voor erg mooi in bloei gestaan, allemaal roze bloezem.

    Groeten carola

  • carin

    Het is een prunus cerasifera ‘Nigra’, oftewel een roodbladige pruim. Wij hebben hem ook in de tuin, met precies dezelfde verschijnselen. Wat tussentijds bladverlies heeft hij wel vaker, maar nu ziet hij er een beetje ziekjes uit. Een college had ook al een prunus met deze verschijnselen. Mogelijk een gevolg van het koude weer en wat vorstschade aan het blad? Carin

  • Brigitte Verkuijl

    Is het geen Japanse Kers? Zo'n boom had mijn moeder ook en begon in ene af te vallen tot en met en de bladeren leken wel te verschrompelen. We hebben de boom toen maar gekapt en ja hoor in de stam zat een groot zwart gat in het midden. Was dus kennelijk ziek vandaar dat ze uit viel.

  • CaRoLa KyRa YaNoU

    Als ik google intoets met plaatjes van een japanse kers lijkt het mij die niet tezijn!!!

    Zou het wel heel erg vinden als hij om moet, vind het zo mooi!!

  • CaRoLa KyRa YaNoU

    Hij heeft trouwens geen pruimen hoor, omdat het in de naam staat, maar als ik deze boom intoets in google lijkt het wel deze te zijn!!

    Maar zal het goed gaan, gaat hij nu dood, kun je er wat aan doen???

    Groetne Carola

  • Margriet

    De buren hebben zo'n boom en eigenlijk is het elk jaar hetzelfde in deze tijd. Na de bloesem bladval. Het lijkt wel bij hem te horen, ziet er verder prima uit. Dat blad liet hij al vallen voor de warmte. En een paar van die warme dagen doen bomen geen kwaad, dat gebeurt pas na een week of 4-5 geen regen en hoge temperaturen.

    Gr. Margriet.

  • Mike

    HIer ook flinke bladval van de roodbladige prunus. Gebeurt idd elk jaar, maar dit jaar is het erger dan anders. Duidelijk door de droogte in combinatie met de felle zon en hoge temperaturen. Een gevoelig typetje, want andere prunus-soorten hebben nergens last van. Zodra het eens flink gaat regenen, herstelt de boom wonderbaarlijk goed, - dus daar wacht ik dan maar weer op…

    Mike

  • CaRoLa KyRa YaNoU

    Oke, dan ga ik maar wachten tot het weer goed komt!!

    Bedankt allemaal!

  • wietse tolsma

    We hebben sinds ongeveer een week precies hetzelfde probleem met onze Prunus cerasifera ('Nigra'), want zo heet hij geloof ik. Maar het is echt voor het eerst zo vroeg in het jaar en ook wij dachten aan een ziekte. Nu enigszins gerustgesteld.

  • carin

    Weet je zeker dat je nooit pruimen hebt? De mijne krijgt ieder jaar wel een paar kleine donkerpaarse pruimen. Ze zijn echt klein en onopvallend, maar de vogels zijn er dol op. Carin