Is deze boom ziek??? foto's

  • christine

    ook hier in Oosterhout NB hetzelfde met onze “Nigra”, Heeft al jaren fantastisch bebloeid, en elk jaar wat meer heerlijke pruimen gegeven!! Hij staat nu ongeveer 5 jaar hier , en dit jaar voor het eerst die verschrompelde blaadjes(maar hier en daar ook gewone mooie bladeren!???! Hij ziet er erg zielig uit. Ik dacht dat het door de vorst gekomen was, ben benieuwd of er pruimen aan komen. Zie wel hele kleine pruimpjes hangen, helaas maar 3. Ben toch weer gerustgesteld dat het landelijk blijkt te zijn! groeten Christine.

  • jim

    dat verschrompelde blad komt door insecten die in het jonge stadium van het blad eraan hebben gezogen. Kijk met name op de onderkant van de bladeren of je nog iets van luis ofzo kunt zien

  • Guus

    Het probleem met bladuitval speelt bij ons in de tuin ook. Zelfde boom (Prunus cerasifera ‘Nigra’), zelfde verschijnselen.

    Echter ik vond vrij veel spint en kleine kevers op het (aangevreten) blad van de boom. Ik denk dat het misschien komt door de explosieve groei van dit ongedierte Die zorgt waarschijnlijk ook dat het aangetaste blad afvalt.

    Hun natuurlijke vijand, het lieveheersbeestje, ontbreekt op dit moment. Ik zag vandaag pas de eerste larve. Jammer want die make korte meten met spint enluizen.

    Ik kwam verder deze beschrijving nog tegen op een bomensite over de Prunus:

    “Fruitspintmijt (Panonychus ulmi) komt op veel fruitbomen voor. maar vormt zelden een plaag. Aangevreten blad wordt eerst geel, dan bruin en valt ten slotte af. De van nature in de buurt aanwezige roofmijten zorgen meestal voor een tijdige uitdunning van de populatie. Chemische bestrijding is ook schadelijk voor de natuurlijke vijanden, en leidt daardoor juist nogal eens tot het ontstaan van een plaag. Bron: http://www.mwiarda.nl/appeltern/pruim.doc”

    Groet, Guus

  • nelie

    Ik denk niet dat de blaadjes van de boom zijn niet verschrompeld door vraat van insecten. De blaadjes en takjes zijn misvormd. Dit komt volgens mij door ‘roest’ , een schimmelziekte. Oplossing: alle aangetaste delen wegknippen en dan hopen dat hij er bovenop komt.

  • BeejEm

    Ik kreeg van een kweker het volgende antwoord op mijn vraag of mijn Prunus Cerasifera Nigra een ziekte heeft:

     

     

    Wanneer een boom veel water verdampt en dit niet direct kan compenseren door het opzuigen van een zelfde hoeveelheid water, zal de boom uit gaan drogen en uiteindelijk doodgaan.

    De boom voorkomt dit op een slimme manier, simpelweg door een deel van zijn blad te laten vallen waardoor de aangevoerde hoeveelheid vocht in balans is met de hoeveelheid te verdampen vocht.

    Om deze reden worden bij veel bomen bij het verplanten de kroon voor een deel ingesnoeid om de verdamping te verminderen, bij het verplanten raakt de boom altijd een stukje van zijn wortels kwijt.(dit is dan beter in balans) en heeft hij tijd om de wortels te herstellen.

    Bij uw boom (maar ook andere soorten)zou de oorzaak weleens in het afgelopen natte jaar kunnen zitten.

    De grond was afgelopen jaar vaak veel en langer nat waardoor weleens een klein deel van de wortelmassa afgestorven zou kunnen zijn.

    Deze onbalans komt aan het licht, op het moment dat de verdamping plotseling erg groot wordt met bladval als gevolg.

    Ongerust hoeft u zich niet te maken want de boom herstelt zich vanzelf, door weer nieuwe wortels te maken.

    Ik zou hem geen water geven , want op eigen kracht komt hij er beter uit dan wanneer die verwent raakt.(ze zoeken zelf het water wel op).

     

     

    Geen zorgen maken, het komt allemaal weer op zijn pootjes terecht.

    Het is geen ziekte, laat u niet van de wijs maken door al die verhalen.

    Het heeft gewoon met de vochtvoorziening (zie uitleg)te maken (werd vanmiddag toevallig door een oude vakgenoot nogeens bevestigd).

    Helaas wil de moderne mens van tegenwoordig 100% perfecte planten, die bestaan natuurlijk niet.

    Zij hebben ook weleens een slechte dag, in een plantenleven duurt dit wat langer bijv enkele maanden of 1 groeiseizoen.

    Het is bij de natuur gewoon een kwestie van geduld hebben, het laat zich niet dwingen door ons mensen.

  • marc van oppen

    het probleem van de bladval bij prunus is de schimmelziekte: Monilia ofwel

    tak- en bloesemsterfte. Infectie ontstaat rond bloeiperiode.Preventie: meerdere

    malen rond bloeiperiode spuiten met TMTD.