ideeen voortuin

  • Astrid

    We zijn pas verhuisd en ons nieuwe huis had een voortuin met alleen maar grind. Inmiddels is het grind weg en willen we een voortuin aanleggen. Alleen, we weten niet zo goed wat we ermee aanmoeten. Misschien hebben jullie ideeen.

    We willen graag een voortuin die 's winters mooi is en in de lente en zomers (voor een deel) in bloei staat (kan ook door bollen o.i.d.). In de herfst, winter en lente zitten we namelijk binnen en dan kijken we tegen de voortuin aan.

    De grond in de voortuin is klei met daaroverheen een laag geel zand van 10 cm dik. Daaroverheen komt een laag van 10 cm zwart zand. Ik heb gehoord dat dit voldoende is om planten te laten groeien. Klopt dit?

    De voortuin heeft 's ochtends zon en vanaf een uur of 1 schaduw. De bakstenen van het huis hebben een normale kleur (niet rood o.i.d.). De tuin is ongeveer 4,5 meter breed en 4 meter diep. Aangesloten aan het huis loopt een pad (voor het raam langs) en daarnaast staat een rij buxussen (hoogte ongeveer 25 cm).

    Mijn voorkeur gaat uit naar planten waarvan de bloemen passen in de kleurenpalet rood, roze, paars en wit. Wij houden niet echt van een formele tuin.

    Ik hoop dat jullie genoeg informatie hebben om me verder te helpen.

    Groet, Astrid

  • N

    Ik denk dat je moet beginnen met grondverbetering. Een laagje zwarte grond van 10 cm is echt niet genoeg om een tuin aan op aan te leggen. Ik zou een deel van het gele zand gebruiken om door de klei te mengen en de rest weg halen. Flink diep omspitten. Eventueel wat compost toevoegen om het geheel wat luchtiger te maken. Daarna kun je pas aan beplanten denken. Als je dit niet goed aanpakt ga je er jaren spijt van krijgen.

    En een plan, tja je kunt denken aan vakken gescheiden door een paadje gevuld met planten en wat groenblijvers.

    Of een deel bestraten en een border met plaste planten. Of taxus blokken en de rest bestraten. De tuin is niet zo groot dus ik zou het een beetje rustig houden en voor drie of vier verschillende bloeiende soorten kiezen met daarbij groenblijvers en bollen voor in het voorjaar. Zelfs daarin kun je opeenvolgende bloierijden kiezen zodat je al in februari bijv. sneeuwklokjes hebt, daarna narcissen, scilia's, uien.

    Kortom genoeg mogelijkheden. Kijk ook eens in de bieb. daar hebben ze veel tuinboeken om ideeen op te doen. Sukses.

    Nina

  • janet

    inderdaad eerst de grond bewerken, er zijn vele mogelijkheden wat betreft beplanting, skimmia blijft mooi in de winter gecombineerd met hortensia, bollen voor in t voorjaar, wellicht een plant op stam voor enige variatie in hoogte in je tuin ga eens kijken in de buurt om inspiratie op te doen. succes

  • Katinka

    Ik zou ook eerst de klei vermengen met de opgebrachte toplaag en het zand. Je kunt ook van die kleine frezen huren, dat scheelt veel werk als je niet zo sterk bent in spitten.

    Ga uit van grote groepen planten in een beperkt aantal soorten en plant die door elkaar. Zo krijg je een informeel effect zonder dat het ‘rommelig’ wordt. Neem ook van één (mooie) soort een paar grotere groepen bij wijze van ‘rustpunt’ en/of gebruik siergrassen om er wat zwier in te brengen. Je hebt halfschaduw tot schaduwsoorten nodig.

    Ook zou ik een boom uitkiezen om wat hoogte aan te brengen. Ik zou een sierappeltje planten om bloesem in het voorjaar en de appeltjes in het najaar. Ze zijn er in veel soorten, met rozig tot witte bloesem en rode tot gele appeltjes en ze kunnen goed in vorm gesnoeid worden (dus niet te groot).