Cercis Canadensis?

  • Hinke

    Onderstaande boom heb ik veel gezien in Canada maar niet van heel dicht bij. Ik dacht dat het misschien een Cercis Canadensis (Judasboom) is, iemand een idee?

    groet, Hinke

  • paula

    Nee, Hinke. Dit is een Tamarinde (Tamarix) Zie je hier ook wel hoor. Ik heb in onze vorige tuin zo.n boom/struik gehad. Mooi hoor. Ook heel gemakkelijk te vermeerderen. Tak afsnijden (vroeg in het voorjaar) en stekken maar. Succes gegarandeerd.

    Paula

  • ben

    Lijkt mij toch een Cercis, een Tamarix heeft meestal een wat onregelmatiger takkenstruktuur, de kleur van de bloemen is wel ongeveer het zelfde.

    gr. Ben

  • Tuinprins

    Lijkt mij ook een Cercis canadensis (meerstammig exemplaar).

    Gegroet, de tuinprins

  • Hinke

    De meningen zijn dus verdeeld:-) Als ik google met beide namen zie ik dat de herkomst van de Cercis Canadensis (Canada?) Oost en Noord Amerika is. De Tamarinde meer zuidelijker streken. Dus lijkt het me waarschijnlijk dat ik de Cercis gezien heb. Ik heb geen ruimte meer, misschien toch maar de Prunus Nigra eruit doen:-)

    groet, Hinke.

  • Margriet

    Uit de verte lijken ze wel op elkaar, maar van dichtbij kun je goed zien wie wie is.

    De Tamarix heeft lange pluimpjes en de Judasboom heeft vele kleine roze bloemetjes op het kale hout. De bloemen komen zo uit de takken zetten.

    Aan de wat rondere structuur van de bloei op je foto zou ik zeggen: Judasboom.

    Als je er eentje wilt aanschaffen, kijk dan vooral naar de variëteit “Forest Pansy”

    Erg mooie donkerder roze bloemen en rood blad. Gr. Margriet.

  • paula

    Zo ziet hij er dus uit als hij bloeit!!! Ik heb er vorige maand een gekocht maar bloemen heb ik niet gezien. Mooi hoor. Ik vond hem echt op de Tamarinde lijken op de foto.

    Paula

  • Margriet

    Hj heeft hier net gebloeid, Paula. Nu zit het blad er alweer aan. Maar de bloei was erg mooi!

    M.

  • Hinke

    Bedankt voor jullie reacties. Ik denk dat ik dan vandaag een Tamarinde bij mij in de buurt heb zien staan, tenminste als ik de plaatjes die ik daar van vond op google zie lijkt dat er veel op en is hij net iets anders dan die van ‘mijn’ foto. Maar ach, het maakt niet zo veel uit, ik was eigenlijk gewoon nieuwsgierig:-) Mijn tuin is toch (te) vol:-)

    groet, Hinke

  • Mike

    Hoi,

    Wil niet betuttelen, maar jullie noemen de Tamarisk (in het Latijn ‘tamarix gallica’) nu al een tijdje Tamarinde. Een tamarinde is heel iets anders, - een specerijboom uit Oost-Afrika en India. Die groeit hier echt niet.

    Heb zelf zowel de tamarisk als ook de judasboom in de tuin, - beide in volle bloei momenteel, echt prachtig. Van een afstand is het verschil idd niet zo gemakkelijk te zien, maar de judasboom heeft ‘normale’ bladeren, terwijl die van de tamarisk eerder op die van een naaldboom lijken. Hoe dan ook, het zijn beide schitterende heesters/kleine bomen.

    Mike