appelboom doet t niet zo goed

  • janet

    hallo prikkers,

    Ik heb in t najaar een hoogstam appelboom (jonagold) geplant, 10 jaar oud en niet echt goedkoop, heb m getroeteld en hij had heel veel bloesem maar nu lijkt het alsof hij blijft “hangen” dwz weinig tot geen vruchtvorming en weinig blad. Nu wil t geval dat ik ook twee jonge appelboompjes (laagstam) heb die welliswaar minder bloesem hadden maar wel vrucht beginnen te dragen en ook goed in t blad zitten. Wat kan er aan de hand zijn, er zijn voldoende appelbomen ivm bestuiving zowel in mijn tuin als aangrenzende tuinen en luis had ik ook iets en bestreden met pyretum. Uiteraard staat ie pas een half jaar maar ik heb ook vorig jaar een 40 jaar oude perenboom (laagstam) geplant en die heeft ondanks de vorst veel bloesem gedragen en zit barstenvol met beginnende peertjes. Ik heb nog niet zoveel verstand van fruitbomen maar wil graag wijzer worden. Ik heb trouwens regelmatig gesproeid ivm de droogte.

  • maria

    Ook al zijn er bestuivende appelbomen in de buurt, , appelbomen zijn geen windbestuivers .En als er geen transporterende insecten zijn, komt stuifmeel van appelbomen niet ver, daar is het te zwaar voor.Het aantal honingbijen, die bij uitstek vruchtboombestuivers zijn, is de laatste jaren dramatisch verminderd.

    Maria

  • paula

    Gesproeid? Is dat wel voldoende met de droogte die heerstte? Vooral omdat het een oudere boom betreft die je pas van het najaar hebt geplant, is de benodigde hoeveelheid water haast niet aan te dragen. Misschien dat daar het probleem ligt.?

    Paula

  • Katinka

    Ik denk hetzelfde als Paula, omdat niet alleen de vruchten achterblijven maar ook het blad. Dat kan toch een vochtgebrek zijn. Graaf eens een stukje om te voelen of de grond wel vochtig is. Ik heb vandaag wat uitgeplant en de onderlaag was nog gortdroog! Voelt het droog, geef dan dagelijks water.

    Je kunt een paar oude frisdrankflessen ingraven om het water dieper te brengen. Je snijdt alleen de bodem er af en haalt de dop eraf, die graaf je helemaal in. Na het watergeven (bij voorkeur in een geul rondom de boom) vul je die ook nog eens met water, dat geeft langzaam het water af in de diepere grondlaag.

  • Guy

    De meeste vruchttakken (zijtakken) flink terugsnoeien zodat er minder verdamping is.

    Leg op de boomspiegel een dikke laag mulch (hakselhout, compost, stro) zodat de grond niet meer kan uitdrogen.

    Eén keer per week een flinke hoeveelheid water geven.

    Op deze manier maak je een kans dat de boom het overleeft…

    Nuttige link:

    http://www.houtwal.be/vakartikels/boekbesprekingen/planten_goedestart_fruittuin.htm

    Guy

  • janet

    bedankt voor de tips, ik ga eens graven om te kijken hoe droog het nu is, ik heb om de dag gesproeid met de warmte daar er nog 2 rozenperken naast liggen en de boom heb ik telkens extra water gegeven, die flessen dat is een goede tip en ook het mulchen ga ik doen want het is nu maagdelijk zwart rondom de boom. Wat betreft bestuiving denk ik dat dit niet het probleem is daar de andere appelboom wel al kleine appeltjes heeft en die staat ongeveer 10 meter verderop, er zaten veel bijen en hommels in. Aaltjes kan niet daar het een nieuwe tuin betreft die pas 1 seizoen oud is (nieuwbouwkavel op kleigrond). in ieder geval bedankt voor t meedenken.

    groet janet

  • de Haan

    Ik denk dat hij gewoon even moet aanslaan, wacht eerst af hoe hij het volgend jaar doet om deze tijd.

    Hij is niet te diep geplant?

  • janet

    Hij is net zo diep geplant al bij de kweker, ik heb m persoonlijk uitgezocht. Misschien heb ik niet zo veel geduld maar doordat de boom zo mooi in de bloesem kwam dacht ik dat hij goed aangeslagen was. Vocht is niet het probleem, ik heb met een grondboor diepere lagen grond bekeken en t was niet gortdroog. Er zit wel blad aan maar het is in vergelijking met het kleine appelboompje (laagstam) wel erg karig, kleiner blad. Is trouwens een appelboom moeilijker dan een peer? ik heb nl ook een oude (40 jaar) laagstam perenboom geplant, gelijktijdig met de appelboom, en die doet het geweldig (ondanks de nachtvorst die er heerste toen de bloesem op springen stond), vol in blad en vruchtbeginselen. groet janet