sering

  • Miepje

    De sering die ik vorig jaar geplant heb heeft prachtig gebloeid en is nu uitgebloeid. Moet ik de bloemen wel/niet verwijderen? En hoe? Hele tak of alleen de bloementros??

    Bij mijn ouders thuis staat eenzelfde seringenboom(?), deze is zelden gesnoeid en is eigenlijk uit zijn fatsoen gegroeid. Dit wil iknatuurlijk voorkomen. Wanneer en hoe snoei je een sering. Is nu bij mij nog niet nodig maar beter dat ik het nu alweet dan wanneer ik ‘te laat’ ben

    *D Miepje

  • maria

    Hier staat het precies beschreven:

    http://www.neerlandstuin.nl/struiken/syringa.html

    Maria

  • Miepje

    hihi dus toch struik, ik dacht 't al wel

    Dankje Maria

    *D Miepje

  • karin

    vorig jaar een geente sering gekregen, toen zatie nog vol bloemen,dit jaar hlemaal niets,ja een heel kleintje ergens,maar verder niets. (en ik vind het al zo n lelijk ding ) :( zou de afgelopen droogte hiermee te maken kunnen hebben?

  • Willem 2

    Een sering die je koopt bloeit op oud hout wat gevormd was op een plek waar de boom eerst “thuis” was. Als je de sering in je eigen tuin plant heeft deze tijd nodig om te wennen. Dat kan betekenen dat je het eerstvolgende of de eerstvolgende twee jaar weinig of geen bloemen krijgt.

    Verder voorzichtig zijn met bemesten. Veel stikstofrijke mest bevordert bladgroei maar maakt de struik lui met het aanmaken van bloemen. Verder is veel zon (licht) noodzakelijk. Om de struik een zetje in de goede richting te geven kan het ook helpen gedeeltelijke wortelsnoei toe te passen door het deels rondsteken van de wortelkluit (najaar)

  • Bert

    Hallo

    Ik woon in Zweden aan een meer met een tuin op het zuidwesten, als het warm is is de enige schaduwrijke plek een prieel (met daarin een bank) dat bestaat uit een oude sering van 5 mtr. breed 4 mtr. diep en 3,5 mtr. hoog, en inderdaad de meeste bloemen bloeien bovenin.

    Kan iemand mij vertellen hoe en wanneer ik moet snoeien om volgend jaar meer bloemen op ooghoogte te krijgen en toch het prieel intact laat.