mini acacea?

  • wilma c

    ik heb een prachtige bolacaea en kreeg tot mijn stomme verbazing eentje in een kleine pot erbij van mijn man. Het stammetje komt tot mijn knieen en vorige jaar zat er een enorme kroon op. Ik heb hem ditjaar flink gesnoeid en hij loopt nu goed uit. Wordt dit merkwaardige ding ooit een echte boom of blijft hij zo klein?

  • paula

    Hij blijft zo klein!! En het maakt niet uit of het om een geënt exemplaar gaat of een zaailing. Het punt is, dat de top eruit gehaald is en een boom groeit vanuit de top de hoogte in. Hij zal met de jaren wel een dikkere stam krijgen.

    Paula

  • Miepje

    Dus dat betekent Paula dat, als je de top uit een boom haalt, de boom niet groter meer groeit?? Of geldt dat alleen in dit geval??

    *D Miepje

  • Margriet

    Ja, dat geldt voor alle bomen.

    Het wil niet zeggen dat de zijtakken vanuit de kruin niet doorgroeien, een boom kan daardoor nog wel een aanzienlijke hoogte bereiken.

    Maar deze Acacia is op een soort minimanier getopt en zal altijd op die hoogte zijn pruik maken.

    Op een boomkwekerij lees je vaak: 14-16, 240 cm. (of andere getallen). Dat betekent: Omtrek van de stam is 14 tot 16 cm, de boom is geënt of getopt op 240 cm. Je weet dan dat de kruin op 240 cm hoogte begint. Hoe hoger de getallen, hoe ouder en duurder de boom zal zijn.

    Gr. Margriet.

  • wilma c

    jeetje wat een pech ik haal hem er wel uit aan het einde van het seizoen vind het een raar gezicht in de border.

  • Margriet

    Ik zou hem in een mooie pot zetten, Wilma. Met in de zomer wat leuke eenjarigen er omheen die over de rand van de pot bloeien. Deze afmeting staat inderdaad een beetje mal in je border, zeker als er een grote broer naast staat.

    Groetjes, Margriet.

  • wilma c

    :-) daar had ik ook al aan gedacht…..wanneer kan ik hem het beste uit de grond halen??