Beukenhaag

  • Ton

    We hebben een beukenhaag geplant (de soort die meteen groen wordt). De meesten lopen nu uit maar het lijkt erop dat een aantal planten het niet gered hebben. Bij sommige plantjes kan het nog komen maar anderen hebben het opgegeven lijkt het. Is het nog mogelijk om plantjes te vervangen of beter wachten tot het najaar?

  • paula

    Als ik jou was zou ik wachten tot het najaar. Wel kun je nu reclameren bij de leverancier want dat een deel uitvalt zou niet mogen.

    Paula

  • N

    Hw, wel raar. deze soort moet makkelijk aanslaan. Zou idd wachten op het najaar maar nu wel de leverancier vast inlichten.

    Nina

  • Ton

    Helaas is het tuincentrum waar we de struikjes gehaald hebben een flink eind rijden. En we hebben de bon niet meer. We zouden de brandstofkosten er waarschijnlijk niet eens uithalen. De struikjes waren wat schimmelig op de bladen en er zat weinig grond aan de wortels dus vol vertrouwen waren we al niet. De leverancier wist ons echter gerust te stellen. Niet helemaal terecht blijkt nu.

    We nemen ons verlies en planten in het najaar nieuwe struikjes. Van een andere leverancier natuurlijk.

  • Katinka

    Wat jammer zeg. Kun je niet bellen? Ik zou het toch op zijn minst willen laten weten, maar ja… het is inderdaad de vraag wat je ermee wilt bereiken.

  • Margriet

    Ter info:

    Beuk is soms wat lastig in het aanslaan. “Makkelijk” zou ik hem niet willen noemen. Ja, als hij eenmaal geworteld is. Maar dat wortelen kan weleens wat problemen geven. Je moet de beuk met de aanhangende aarde planten en het liefst wat oud beukenblad erbij. Er zit een schimmeltje in dat de beuk nodig heeft.

    Als je dit allemaal hebt gehoord van de kweker en ook hebt gedaan, en vervolgens voldoende water hebt gegeven……..dan mag je reclameren.

    Als je in het voorjaar beuk met kale wortel hebt geplant is dat ook niet helemaal het goede seizoen, ook dat moet je verteld worden door de verkoper.

    Verder zou ik nu flink water geven, afwachten en anders in het najaar een nieuw bosje erbij kopen. Beuk is niet duur dus de schade zal meevallen.

    Groet, Margriet.

  • N

    Dat geldt alleen voor de echte beuk. Voor de soort die Ton heeft geplant gaat dat niet op. Volgens mij is deze officieel zelfs niet eens gerelateerd aan de beuk. Deze kun je gewoon zonder kunstgrepen planten en slaan goed aan.

    Maar Ton, als je ze niet te ver uit elkaar hebt staan groeit zo'n gat heel snel dicht is mijn ervaring. Misschien hoef je er in het najaar geen nieuwe tussen te zetten.

    Nina