Clematis gaat hangen

  • Ina

    Hallo tuinliefhebbers

    Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen. We hebben 3 clamatissen in de tuin die nu geweldig uitlopen, maar bij 1 van hen zag ik net dat de toppen (ongeveer 20 cm) helemaal slap hangen. Ik zie geen beestjes of zo (luis of witte vlieg) Weten jullie wat het kan zijn en wat we er aan moeten doen?

    Hoop op een reaktie, groeten Ina

  • Annemarie

    Hallo Ina,

    Staan de 3 clematissen bij elkaar? zo ja dan is het mogelijk dat ze dit alle 3 krijgen, zo niet, dan heb je bij deze ene vermoedelijk last van een verwelkingsziekte, heel vervelend, maar op die plek kun je beter geen clematis meer neer zetten. ik heb een plek in de tuin, waar een clematis absoluut niet lukt, en tegen deze wet van de natuur kan niemand op, dus daar geen clematis.

    groetjes Annemarie.

  • Ina

    Dank je wel voor je reaktie.

    de bewuste cleatis staat niet bij de andere 2

    groet Ina

  • Viola

    Ik zou hem een paar gieters water geven…

    Bij verwelkingsziekte gaat de hele plant slap hangen, dus misschien heeft ie gewoon dorst.

    De grond was verschrikkelijk droog voor de regenbuien van de laatste dagen en is er gewoon niet genoeg regen gevallen.

    Viola

  • anneke Im

    Niet er uit halen maar gewoon tot 10cm terug snoeien en dieper planten ..

    komt heus weer opnieuw terug. .komt ook vaak voor bij te hoge temparaturen.

    Hoe gaan we onze clematis redden?

    1. De plant volledig tot op de grond afsnoeien. Het snoeiafval zeker niet composteren om verdere verspreiding van de ziekte in de tuin te voorkomen.

    2. De plant aangieten met Sporgon (20 g/10 liter water - 6 tot 8 liter oplossing/m²).

    Hoe proberen we de ziekte te voorkomen?

    1. Steeds diep planten. De bovenkant van de kluit mag vlot 10 cm diep onder de grond. Dit bevordert het heruitlopen van nieuwe scheuten na het afsnoeien.

    2. Kleinbloemige variëteiten (o.a. viticella-groep) planten, want deze zijn minder gevoelig voor de verwelkingziekte.

    3. Wanneer de plaag in de tuin aanwezig is, grootbloemige variëteiten na aanplant preventief behandelen met Sporgon (10 g/10 liter water - 6 tot 8 liter oplossing/m²).

    Anneke

  • Katinka

    Ik zou doen wat Anneke zegt. Niet wegdoen hoor! Als je clematis ouder wordt, heeft hij er niet zo snel meer last van, dan zijn de stengels dikker geworden. Hij kan er de komende jaren misschien wat last van hebben/houden (ligt ook aan het weer) maar hij gaat er niet dood aan als je direct actie onderneemt.