Tuin op het noodwesten

• Suzanne

Hallo!

Mijn vriend en ik willen graag een huis gaan kopen.

Ik heb een vraag over zon in de tuin. Ik hoop dat iemand ons kan helpen.

Ik weet dat je in een tuin op het zuiden, westen en zuidwesten veel zon hebt.

Ik weet ook dat je in een tuin op het oosten en noorden geen tot heel erg weinig zon hebt. Heb je in een tuin op het noordwesten, zuidoosten ook zon?

Wij hebben een leuk huis gezien met een tuin op het noordwesten.

“Kun je in een tuin op het noordwesten wel in het zonnetje zitten?”

Het betreft een tuin van 6 meter breed en 9 meter diep.

Groetjes Suzanne

• jeltje

Beste Suzanne, gewoon aanbellen en kijken als de zon schijnt, dan weet je het zeker wat je kan verwachten. Voor ons is het heel belangrijk dat we een tuin op het zuiden hebben, ook vanwege de zon in het huis 's winters. En wat ik hoorde van de schilder die bij ons bezig is en een tuin op het noorden heeft, bij een tuin op het zuiden ga je eerder naar buiten, omdat je eerder merkt dat het lekker weer is buiten. succes met je besluit, groetjes Jeltje

• Olga

In een tuin op het zuidwesten kan je heel veel zon hebben.

Bij mijn tuin op het zuidwesten (5 X 10) verschijnt hoogzomer de zon achterin om half 12, en blijft dan tot 20.00 uur (tegen het huis aan). Hoeveel zon je “vangt” ligt vooral aan de omringende obstakels, zoals huizen en bomen.

Dus zoals Jeltje zegt, vooral gaan kijken! Als je niet aan durft te bellen dan proberen bij de achtertuin in de buurt te komen en dan te kijken. Willen jullie graag een avondzonnetje, plan je bezichtiging dan laat op de middag en duimen draaien dat je dan een zonnetje hebt.

Ook met een tuin op het noorden kan je trouwens veel zon hebben. De westenzon en oostenzon heb je zo wie zo (mits je geen obstakels hebt) en de zuidzon heb je als je huis niet te hoog is en/of je tuin lekker diep is.

Olga

• paula

Mijn huis staat met de voorkant op het zuiden en de achterkant dus op het noorden. In de winter heb ik in de achtertuin geen zon maar zodra de zon hoger staat krijg ik ook in de achtertuin steeds meer zon. Ik heb een terras direct tegen het huis, daar komt dus in de zomer bijna geen zon maar de tuin daaraachter dus wel. Ik vind dat prima, ben geen zonaanbidder En ook zonminnende planten doen het prima achter. Wij konden toen kiezen voor dit huis of een dat op de oost west kant gebouwd was. Ik heb geen spijt van mijn beslissing. In de zomer heb ik altijd wel ergens zon en schaduw.

Paula

• janet

beste suzanne,

ik denk dat het in de zomer niet zo'n probleem zal zijn, je zal als t goed eind middag en avond zon hebben en afhankelijk van de omgeving wellicht eerder. Maar het probleem schuilt m in de winter want dan komt er haast geen zon, je tuin blijft vochtig en planten zullen het moeilijker hebben. Wel kan je planten kiezen die hier niet zo'n probleem mee hebben. ik heb een voortuin gehad op noordwest (grootste gedeelte van de tuin lag voor het huis) en geen obstakels die de zon in de weg zaten. Ik had veel rozen in de tuin die het geweldig deden mn de klimmers, en voor de vochtigheid veel anabellen (hortensia's) die draineerden ahw de grond en ook tuingeraniums doen het geweldig in halfschaduw. er zijn best veel planten die wat minder zon best kunnen hebben als je zorg voor goede afwatering en vochtminnende planten. en ga inderdaad kijken op verschillende tijdstippen hoe de zon is. succes met je keuze

• aatje

beste suzanne, met elke richting, noord/oost/zuid/of westen kun je wel een plus en min punt bedenken. je moet voor je zelf kiezen welke eisen jij stelt.

gewoon gaan kijken in de middag, en je kunt de huidige bewoners toch vragen hoe het met de zon e.d. gesteld is………in hun tuintje……..

succes !!!

• saskia

Beste Suzanne,

Wij hebben een tuin op het noord-westen. En in de zomer hebben wij zeker zon in de tuin. In de winter niet omdat dan de zon te laag staat.

Wij hebben een grasveld aangelegd, maar dat is geen succes helaas. Maar in het zonnetje zitten is in de zomer zeker mogelijk. Het is wel zo dat de zon wat later in de tuin staat natuurlijk. Bij ons komt ie in de zomer rond 12.00 achter in de tuin en daarna komt de rest van de tuin.

• piet

Ja je kan er wel lekker ketsen

• ed

dat dan wel..