wolluis op beukenhaag

• karin

Op mijn beukenhaag zit enorm vell wolluis. Kan dit kwaad? En hoe kan ik dit het beste bestrijden?

• paula

Normaal zou ik zeggen: “Aanstippen met spiritus” Maar als je er zoveel last van hebt is dit niet te doen. Ik zou spuiten met een speciaal middel want een middel op basis van Pyrethrum helpt waarschijnlijk niet. Staan ze soms erg op de tocht of zijn de groeiomstandigheden niet goed (slechte grond, te nat, te droog), dan kun je n.l. veel last krijgen van wolluis.

Paula

• Kees

Een product van Bayer Calipso kan je gebruiken, plastiek spuitfles van 1000 ml.

Het is voor wolluis en dopluis en vretende kevers witte vlieg en bladluizen. Bij mij hielp het goed tegen luis.Er is nog meer er voor maar je moet heel goed naar de gebruiksaanwijzing kijken Er schijnt ook spul te zijn wat je kan verdunnen en dan

uitgieten over de grond de wortels nemen het dan op en de wolluis schijnt dan dood te gaan. Maar ja de grond wordt misschien wel verontreinigt er door, ik doe het zo niet hoor.

Kees.

• N

Ik zou voorzichtig zijn met al die middeltjes. De vogels eten veel van deze beesjes. Mijn haag (30 meter) heeft behoorlijk last van witte vlieg op de jonge uitlopers. Ik spuit het zo nu en dan met de tuinslang af en over een week geef ik de eerste snoeibeurt. Dan is het meestal afgelopen met deze plaag.

Nina

• Kees

Je hebt groot gelijk Nina maar ik had de gedopte wolluis op mijn hortensia in pot.

Ik heb toen een middeltje verdunt met water en op de wortels gegoten en dat hielp prima.

Kees.

• carin

Die wollige beestjes op je beukenhaag zijn geen wolluizen, maar beukenbladluizen, een stuk minder moeilijk te bestrijden dan wolluizen. Ze gaan namelijk vanzelf weg als je de heg snoeit, want ze zitten altijd op de jonge toppen. Niks aan doen, gaat vanzelf weer over en hier heeft de haag er nog nooit enige schade van geleden. Ze komen het ene jaar meer voor dan het andere, heeft met het weer te maken. Carin

• Marian

Volgens mij zitten alle luizen altijd op de jonge toppen, en als je dan snoeit zijn ze inderdaad weg. En komen ook niet gemakkelijk terug, want op dat oude hout gaan ze niet zitten.

En het duurt ongeveer 6 weken eer een gesnoeide haag weer uit gaat schieten, en dan zijn we weer wat later in het jaar, en dan is de luizentijd al weer een beetje voorbij.

• Nina

Mooi he, zoals de natuur de zaken zelf oplost D:D:D:

Nina