Het is een klimroos die ik al 8 jaar heb. Ik heb haar 2 jaar in mijn 1e huis gehad en toen meegenomen naar dit huis. Eerst 1 jaar achter in de tuin waar ze het niet naar de zin had. Toen de jaren erna in de voortuin tegen de gevel geplaatst. Ze heeft er wel last van oosten win.De zon komt op in het oosten en schijnt dan 's ochtends al op haar tot een uur of 14.00 -15.00 .
Het probleem is dit: Ze heeft last van roest, luizen, dopluis en van gekrulde bladeren met een heel klein ‘ rupsje’ er in. Tevens heeft ze 2 scheuten die er vorig jaar ineens uit de grond kwamen. 1 echt onder de grondoppervlakte en 1 net boven de grond met veel stekels. Moeten deze eraf? 1 bloeide vorig jaar en nu hebben ze beide knoppen. Maar heb al veel blad wat ziek is weggeknipt en ook een enkele tak. Deze takken hebben echter een zwarte kern in het midden wat is er mee aan de hand? Is mijn roos ziek en is het besmettelijk voor andere planten? En wat moet ik doen hiermee? Het is een roos van het oude soort te zien aan de bladeren en groeiwijze en bloemen die vol zijn en heerlijk geuren.