hulp en raad nodig voor mijn roos.

• Marian

Dat komt waarschijnlijk door zoals ik het noem, “de steker”.

Dit beestje eet de topjes uit de nieuwe scheutjes, en de roos kan dan geen knoppen maken, de tak ‘groeit dood’.

En ik ben het met Margriet eens, water en nog eens water.

Als je hem tegen een schutting o.i.d. geplant hebt, kan het wel eens zijn dat er werinig water aan de wortels valt als het regent.

Als hij al lang vast staat, alla, maar je schrijft dat je hem een paar keer verplant hebt, dus de roos staat nog niet vast.

Dat duurt een jaartje of wat.

• Brigitte Verkuijl

Ok bedankt allemaal.

Ik ga de roos nog meer water geven en speciale rozenmest weer halen en flink wat geven en eind juni weer. Ik ga die 2 scheuten weghalen en bestrijden van roest. Ik plaats later op de dag een foto van de roos en dan heb ik jullie hulp even nodig mbt snoeien. Ik las gister op een site dat 1 keer in de zoveel jaar je een keer oud hout moet weghalen ivm verjonging. Ik houd jullie op de hoogte.

• Brigitte Verkuijl

Marian de roos staat nu sinds eind 2003 op deze plek, dan moeten de wortels toch goed vast zitten toch of duurt dat langer?

• Brigitte Verkuijl

hier de 2 uitlopers vanuit de grond. Deze moet ik dus diep afsnijden?

hier zie je dat ik al het blad met roest, gekrulde bladeren en sterroetdauw heb weggeknipt, vandaar zo kaal. Echter geen takken weggeknipt. Dit was ik wel van plan ivm verjonging las ik???? Maar om de vorm een beetje te behouden moet ik dan die tak helemaal naar rechts groeiend afsnoeien? Hij gaat me zo voor het slaapkamerraam groeien:D

En dit is dan haar mooi room witte bloem! En ze ruikt heerlijk zoet.

• Margriet

Die twee takken mogen weg. Zo diep mogelijk.

Verder zie ik een roos die het een beetje moeilijk heeft. Dat water heeft hij echt nodig. Beetje vertroetelen maar. Je mag bij een roos alles wat je in de weg zit snoeien, daar krijgt hij niks van. Hou de vorm in de gaten en knip gewoon zoals je hem wilt hebben en wees niet te zacht. Rozen zijn enorm sterk. Treur niet om een verloren knop, hij zal gewoon doorknoppen en bloeien.

Gr. Margriet.

• janet

murielle ik zie op de foto dat jouw roos niet zoveel gesteltakken heeft, wat ook nog kan helpen is de tak vastzetten onder wat spanning, aanbinden, als reactie hierop gaat de roos als t goed is nieuwe takken van onderaf aanmaken. en ik denk dat je t advies van margriet ter harte moet nemen daar planten tegen een muur veel meer vocht nodig hebben, water verdampt daar erg snel dus staat je roos snel droog.

• carin

De jonge takken die je op de foto ziet, zijn volgens mij overduidelijk geen wilde uitlopers maar gewoon jonge takken van je roos zelf! De rechtse is onderaan wel wat meer gestekeld, maar komt overduidelijk niet van onder de ent. Bovendien is niet iedere tak altijd hetzelfde qua stekels. Wilde takken zien, in ieder geval bij mij, altijd heel anders uit. Hij is gewoon bezig met zichzelf verjongen. Prima toch! De jonge takken hadden vorig jaar inderdaad iets meer horizontaal geleid moeten worden om meer uitlopers op de takken te krijgen. De oude takken kun je in de komende jaren een keer wegsnoeien om nog meer verjonging te krijgen. Carin

• Margriet

Ik denk dat je gelijk hebt Carin, niet stekelig genoeg om wild opschot te zijn.

Nu maar hopen dat Murielle de snoeischaar nog niet heeft gepakt……

M, wacht heel even en kijk of de jonge takken net zo bloeien als je roos. Dan weet je het zeker.

• Brigitte Verkuijl

ok bedankt, ik ben idd erg zacht met knippen, vind het altijd zielig:? Heb haar gister avond meer dan een half pak rozenmest gegeven en 10L water, zal dat een paar keer per dag doen, beter dan alles in 1 keer toch? En zal die takken direct wegsnoeien. De leegte komt omdat ik al het zieke blad heb weggesnoeid.

• Brigitte Verkuijl

Ik heb het vastgezet en idd onder spanning, is kennelijk niet te zien. Is ook de bedoeling:D