wij hebben een magnolia, hij staat nu ongeveer 17 jaar op dezelfde plaats , is er een mogelijkheid om hem te verplaatsen?of is dit bij voorbaat al fout?
Ik denk er anders over, het zal liggen aan het tijdstip waarop je de boom verplaatst en de manier hoe je hem uitgraaft en hoe je hem verzorgd nadien. Ik heb vorig jaar mei een oude magnolia uitgegraven uit de tuin van een kennis, deze direct geplant, de 1e 14 dagen dagelijks bewaterd en dit afgebouwd en bemest. De magnolia heeft dit jaar gebloeid, ik denk dat hij de komende jaren nog mooier zal gaan bloeien maar vooralsnog is hij allesbehalve dood en wordt steeds mooier. Als je planten verplaatst en dit met zorg doet dan kan er best veel. Ik tuinier op klei en de magnolia staat in een bak van 4 bij 4,5 m, de grond is ondanks de klei luchtig wellicht maakt dit veel goed (grond wordt niet belopen). Op deze manier heb ik meerdere oude planten geplant en allen hebben t overleeft, van een spirea van 2,5 bij 3 meter tot een hibiscus van 3 bij 2,5 meter. Geweldig om op zo manier een nieuwe tuin meteen wat body te kunnen geven. Dus met zorg en aandacht kom je een heel eind. groet janet
Je kunt hem nu al diep rondsteken met een zo groot mogelijke kluit (zo groot als je nog kunt verplaatsen). Je graaft als het ware een geul rondom de boom op enige afstand. Die vul je weer op met losse grond en vertroetel je met wat water. De boom maakt dan nieuwe wortels in de geul. Als je de boom dan daadwerkelijk gaat verplaatsen, deze nieuwe wortels voorzichtig behandelen en behouden. Als het goed is, gaat dat prima omdat de geul makkelijk weer uit te graven is. De wortels in de geul worden de levensaders van je boom na het verplanten. Bij het definitief uitgraven van de boom steek je immers de wortels door die dieper de bodem ingaan.
de diepte viel me nog wel mee, ik heb een magnolia stellata = met witte kleine bloemen. we hebben hem met de schep en hand uitgegraven en de wortels zoveel mogelijk intact gelaten. de tips van katinka zijn prima en als het kan inderdaad in t najaar doen niet nu, veel te warm. ik heb t vorig jaar wel gedaan maar dat kwam omdat de kennis van de magnolia af wilde tja dan doe je het toch maar. succes ermee
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?