Vraagje: Tuinafval (gras)

• Dave

Hallo,

Ik heb een vraag, ik heb thuis een grote tuin bijna 1000 m2 en groot deel daarvan is gras, nu moet ik bijna 1 keer per week maaien omdat het zo snel groeit.

ik gooi het afval gras nu altijd tussen de planten enz maar het ziet er opslot niet meer uit helemaal oranje/groen.

Wanneer ik het in de groene bak gooi is hij halverwege helemaal vol, en heb ik nog voor anderehalve bak afval gras

Ik wil er graag een oplossing voor vinden kan iemand mijn helpen of enig ervaring mee? ik zat zelf te denken aan een bak maken om daar het gras in te doen en dat het dan gaat rotten maar gaat dat niet stinken?

Oja, en het laten liggen vind ik niet mooi omdat het in een drop is :)

Grz alvst bendankt.

• maria

Ja, je hebt gauw grote bergen gras!Een bak is een optie inderdaad, zeker als je daarvoor voldoende ruimte hebt.Dat stinkt niet.En het slinkt wel, maar niet zo snel.Je kunt dan in de jaarperiode dat je geen gras meer maait die geslonken grasplakken alsnog met de groencontainer meegeven.

Maar waarom maai je niet wat vaker en laat het gras liggen? Trek je niets aan van wat de andere dorpelingen zeggen!

Een andere optie is om een mulchmaaier te kopen.

O, en is er bij jullie geen gelegenheid om je gras naar een stortplaats te brengen?

Maria

• Brigitte Verkuijl

Ik wou net zeggen, bij ons in Hengelo mag je je tuinafval gratis afvoeren. Is er geen boer in de buurt bij je die er wat mee kan? Voor varkens of koeien weet ik veel?

• Plantadvies

Zeker vaker maaien. Twee keer in de week en lekker laten liggen. Gooi er maar gazon -az op. Is verrijkt met micro-organismen voor een luchtige, gezonde bodem met een opvallend dichte grasmat. Hierdoor krijgen mos en onkruid minder kans. Tevens zorgen bacteriën ervoor dat het gemaaide gras en het mos worden omgezet in waardevolle humus en voeding voor het gras. Het opvangen van grasmaaisel is niet meer nodig.

Plantadvies

• maria

Van varkens weet k het niet, maar koeien mogen geen kort gemaaid gras eten, daar krijgen ze verstopping van:)

Maria

• Brigitte Verkuijl

oh :D ok weer wat geleerd, paarden of konijnen dan?

• janet

ik weet niet waar je woont maar in mijn woonplaats, lelystad, mag je om extra groene container vragen als je tuin groter is als 500m2 en ik op advies van mijn buurman heb 4 maanden later nogmaals gevraagd om een extra groene bak en deze kostenloos gekregen. dus niet geschoten is altijd mis. succes ermee

• Hinke

Lekker laten liggen dat gras, daar zie je toch niks van? Ik maai zomers meestal om de 5 dagen, nu kan het nog met 1 keer per week toe maar laat altijd het gras liggen. Begin mei was ik met vakantie, mijn zus en haar schoondochter hadden op mijn planten gepast maar ook even het gras gemaaid. Heel lief, maar gevolg was wel dat ik met een container en een bak vol gras zat. De container kledder nat van binnen en stinken. Die heb ik toen hij leeg was eerst maar een paar dagen open laten staan om te drogen.

Ik zou het dus lekker laten liggen:-) Heb je er geen werk van en het is nog goed voor je gazon ook.

groet, Hinke.

• Viola

Plantadvies!!! Mag dat gazon-az gestrooid worden vlak na het strooien (ongeveer 1 week geleden) van gedroogde koemest?

Viola