Water geven....

• Margriet

Ik hoor het veel: “Plant kwijnt, roos is ziek, boom blijft achter..”

Er is nu maar een remedie en dat is WATER geven. Het is hartstikke droog, de zon schijnt, het regent te weinig voor de enorme groeikracht van de planten, bomen en struiken op dit moment.

Kijk eens hoe wij ons verbazen over de enorme groene explosie die de afgelopen weken is uitgestort. Dat moet wel ergens vandaan komen. Hier is het echt droog. Al een tijdje zelfs. We hebben afgelopen zaterdag wat drensregen gehad en dat was heerlijk. maar dat was voor het eerst sinds……..ik kon het me niet eens meer herinneren, zo lang geleden!

Geef dus veel water. Denk niet dat het nog wel even kan duren en wacht niet tot alles slap hangt. Hou de groei erin.

Nieuwe aanplant is natuurlijk helemaal gevoelig, daar moet je met deze zon en wind haast naast gaan staan met de tuinslang. Geef niet een gietertje maar sproei flink! (en verbaas je over het resultaat)

Groeten, Margriet.

• maria

tja, ik richt me maar op de kuipplanten, ook wat water geven aan de tuin betreft.En ik kijk daarbij naar bepaalde snelgroeiende onkruiden die zich stikem in achtergebleven bloempotten hebben gevestigd.Als die onkruiden(bv een telekia in een bloembak) slap hangen is het tijd om water te geven, want dan beginnen alle potten uit te drogen.Inderdaad was het onlangs nodig om eens per twee dagen alle potten water te geven.Nu het veel kouder en wat bewolkt is, verdampen de planten veel minder en kan het water geven beperkt worden tot eens in de drie á vier dagen.En de tuin? nee die heeft nog niks gehad, behalve een rij rhododendrons die vorig jaar aangeplant zijn.Maar inderdaad, één dezer dagen zullen de rhodo's wel weer eens een dagje bewaterd moeten worden i.v.m. de knopzetting.En het gras? dat groeit ook na wekenlange droogte toch wel weer, dus dat krijgt niks.Scheelt een maaibeurt!

Maria

• Olga

Ja, ik giet me gek!

Op de volkstuin krijgt alles wat ik geplant heb dagelijks water en het groeit nu keihard en zo heerlijk fris ziet het er uit!

Thuis staat het allemaal zo lekker op elkaar gepakt dat gieten nog niet nodig was. Alleen heb ik wel al een fout gemaakt. Ik heb een verhoogde bloembak en toen ik effe niet oplette lagen toch de winterviolen op apegapen. Gisteren nieuwe plantjes gekocht voor die bak en ook meteen een nieuwe gieter!

Geweldig, volgens mij is dit toch wel de mooiste maand van het jaar. Alles gaat nu enorm groeien en bloeien, de belofte van weer een heerlijk tuinseizoen!

Olga

• Hinke

Nieuwe aanplant krijgt bij mij water, plus mijn ingezaaide stukje gras en uiteraard mijn planten in pot. Maar verder zal de tuin zich toch echt zoveel mogelijk zelf moeten redden, ik hou alles in de gaten maar als de Astrantia geen zin meer heeft, jammer dan staat ze verkeerd. Als ik zie dat dure of dierbare planten het moeilijk hebben krijgen ze water maar dan wel uit onze eigen zuivering. Water uit de kraan vind ik toch altijd nog een stuk verspilling, al gebruik ik het nu noodgedwongen voor het gras.

Maar goed dat is een hele andere discussie:-):-)

Ik denk dat ieder voor zich moet bekijken hoe en wat zij nodig vinden, mijn rozen staan er nog prima bij en mijn tuin is ook gortdroog.

Hinke.

• janet

Ook ik sproei me een ongeluk, in 3 etappes, dag 1 achtertuin, dag 2 de zijtuin en dag 3 de voortuin en in de kas meermalen per dag. ik krijg regelmatig commentaar van de buren, hun tuin is aangelegd in 2004 en de mijne pas sinds vorig jaar, buurvrouw je kweekt luie planten. Het zal wel maar al dat nieuwe spul heeft dorst en ik heb er veel tijd en energie in gestoken dus laat ik t niet verdorren. en t moet gezegd worden mn tuin staat er fleurig en fris groen bij, niks luie planten ze groeien en bloeien als een tierelier. maar een buitje regen in de nacht en wat zonneschijn overdag zou wel prettig zijn. geniet van de tuin, '

groet janet

• Margriet

Heb je ooit gemerkt dat als het veel regent de planten erg lui worden?

Ikke niet! ;-) M.

• Margriet

Nee, het gaat over planten die het moeilijk hebben. Die kwakkelen. De mensen die bezorgd zijn: “Help, wat voor ziekte, vlekjes, luizen enz enz…”

Water dus. M.

• carin

Ik wel hoor! Als je planten in het voorjaar in een periode met veel regen verplant of als het veel regent in de periode dat de planten uitlopen, dan schrikken ze als het ware tegen de tijd dat de zon weer gaat schijnen. Dan hangen ze vaak dagenlang snel slap. Andersom werkt het ook. Als de planten verplant of uitgelopen zijn in een droge periode, dan zijn ze veel sterker en het hele seizoen meer bestand tegen droogte. Ik vind het echt een opvallend verschil.

En wat water geven betreft: uit deze discussie kom je toch nooit. Heeft ook met het formaat van je tuin te maken. In een kleine tuin kun je alles nat houden, in een grote tuin is daar geen beginnen aan. Bovendien ook met je grondsoort. Ik heb dit jaar nog geen last van droogte gehad, hier heeft het vorige week ook nog aardig geregend, dus hier is de grond nog behoorlijk nat.

Op zware klei is de kans dat je een net geplante plant doet verrotten door er urenlang de slang bij te leggen ook niet denkbeeldig, hoewel je je dat op zandgrond niet kunt voorstellen. Echt algemene adviezen geven kan dus eigenlijk nooit, behalve dan zorgen voor een goede wat vochtvasthoudende grond. Op sommige plekken in mijn tuin hebben de planten het in droge perioden wat moeilijk, en dat zijn altijd de plekken waar in het verleden resten van een zandbed van eerdere bestrating is achtergebleven. Ik zou dus nooit achtergebleven zand in de grond werken, en klei altijd verbeteren met compost en nooit met zand. Carin