clematis

• cowi

Ik wil zo graag nog een paar clemattissen tegen een schutting laten groeien,maar de vorige die ik had geplant gingen allemaal dood.Waarschijnlijk een of ander beestje.

Is het misschien een goed idee om de clematis in de pot te laten. Hebben jullie daar ervaring mee. Bedankt voor een reactie.

groetjes cowi

• Miep

Het kan zijn dat de wortels van de clematis te droog en te warm zijn. Dus een andere plaats of een schaduwmaker voor de voet kan ook wel eens helpen.

Maar ik lees gelijk mee met andere opties. Mijn prachtige Montana Rubens is afgelopen week verwelkt en houdt op met bestaan. Koud? Droog? Verwelkingsziekte?

En zou het nog helpen om het ding tot laag af te snijden?

Overigens , hij staat er al 10 jaar en had uitgebreid de ruimte. Dus ik heb wel 2 kliko's vol met afval van al de slierten.

• Marian

Ik denk droog, ik heb het ook eens gehad met de montana rubens, een machtig grote plant die de hele pergola bedekte.

Ineens in het voorjaar begon hij te verwelken. Bleek achteraf, dat hij in de winter en voorjaar veel te droog had gestaan.

Het kan wel regenen, maar bij sommige planten komt er om een of andere reden dan toch niet genoeg water bij de wortels.

Het kan zijn dat ze tegen een muur o.i.d. staan, en als de regen niet recht naar beneden komt, maar schuin valt, dan kan het zijn dat daar bij die plant niets valt op zijn wortels.

In het voorjaar of zomer kan het zijn dat naburige planten de regen tegenhouden, of grotere bomen met een bladerdek. Let maar eens op, daaronder valt niet zoveel.

Sindsdien geef ik elke, maar dan ook elke clematis, hoe groot hij ook al is, altijd extra water met een gieter.

• carin

Een montana krijg je nog niet zomaar dood. We hebben een montana op een plaats waar hij niet meer kan staan ooit tot op de grond weggezaagd. Jaar in jaar uit komt hij weer terug, hoe diep we de scheuten ook wegnemen. Carin

• anneke Im

Precies zo als Carin zegt de montana komt heel goed terug .

En voor Cowi plant je clematissen dieper dan de pot groot is en altijd schuin naar de muur.en altijd goed water geven.

Bij mij was de Nellie moser bevroren geweest heb hem door mijn man terug laten snoeien en hij staat er weer prachtig bij met veel knoppen wel later dan normaal.

groet Anneke

• maria

Als het een beestje is, zul je eerst moeten uitvinden welk beestje, anders gaat het beestje toch ook in de pot zitten.Als het droogte is, zou je een groot gat kunnen graven, de wanden bekleden met stukken plastic(wel hier en daar open laten natuurlijk) en daar goede bladgrond in doen.Die is hier in het noorden overigens moeilijk te krijgen.De Hessenhof verkoopt het maar dat is wel erg ver weg.

Ik heb voor mijn vorige woning op een stuifzandheuvel met goed succes op die manier winerharde fuchsia's gehad.

Je zou ook kunnen denken aan heel grote zwarte potten,(25-40 liter) die Wybe Wesstra in alle maten tegen kleine prijzen verkoopt.Je moet er dan in de wanden wel een paar extra gaten in maken.

Maria

• Miep

O.k. we nemen de Montana gewoon een heel stuk weg, en zullen de wortels extra water geven. We hebben daar onlangs het terras verandert en hij staat i.d.d. tegen een schutting aan waar ook net wat fruitbomen staan die de regen tegenhouden en water opslobberen.