bloembakken vullen

• Antoinette

In onze voortuin komen 6 bakken van 1m2 en die moeten gevuld worden. De bodem van de tuin gaat bedekt worden met Pachysandra. Het zijn “roest”bakken van 50 cm hoog. We denken erover om lavendel in de bakken te planten, maar hebben jullie nog andere tips of combinatie's?

Antoinette

• Hinke

Het nadeel van sommige soorten lavendel vind ik dat ze vaak ‘s winters wat kaal onderom worden en dat het mooiste er na een paar jaar vanaf is, ondanks snoeien. Ik heb zelf een aantal augustifolia’s, de ‘echte’ Lavendel en die blijft veel mooier. Maar ja dat vind ik:-)

Er zijn ook mooie geranium soorten en andere tips komen vast nog wel:-)

Hinke

• janet

beste antoinette,

wat is de zonligging van je bakken en waar ga je ze mee vullen, tuinaarde etc. Ik vermoed een schaduwplek, vanwege de pachysandra. kortom iets meer info aub

• Antoinette

Tuin ligt op het oosten, heeft 's ochtends de zon. De bakken wil ik inderdaad vullen met tuinaarde.

• janet

wil je dan gelijke hoogte of hoogteverschillen, je zou ik de bak ook een blikvanger op stam kunnen planten, denk aan bijv. hortensia op stam of een camelia. Ik ga ervan uit dat de bakken eigenlijk bestaan uit een opstaande rand en dat de bodem niet dicht is zodat wortels kunnen doorgroeien. mooie vulling kan bestaan uit ooievaarsbek (=tuingeranium) die er in vele varieteiten en hoogtes zijn te verkrijgen, kijk voor inspiratie eens op de sites van esveld of ploeger-de bilt. verder is vinca major ook mooi (variegata >bontbladig met blauwe bloem), berghenia, een roos die iets minder zon behoeft, scheefkruid, longkruid, salvia's, lage riddersporen (wit, 30 cm hoog), azalea in een mooie kleur, ga zo maar door. Gezien de in mijn ogen saaie beplanting van je tuin (pachysandra) mag je best iets kleurigs planten. ik vind deze plant nogal trendy en overgewaardeerd dwz onder de beste omstandigheden kan het een mooi groen vlak opleveren maar ik zie ze teveel in armoedige toestand om er echt enthousiast van te worden. Ik werk in de zorg en associeer de term terminaal met iets wat dood gaat en zo ziet het er vaak ook uit. Er zijn vele andere planten die veel fraaier zijn en beter de bodem bedekken zonder dat er veel onkruid of mos tussenkomt. lavendel kan mooi zijn maar zal ws wel over de rand van je bak gaan hangen bij veel wind. veel succes met je bakken.

janet