Grond "ontkalken"

• paula

Vorig jaar heb ik in een kwistige bui kalk gestrooid in de tuin. Helaas heb ik dat ook gedaan bij een Rhododendron. Nu worden de blaadjes geel (duhhh). Wat kan ik doen om die kalk te neutraliseren zonder de Rhodo. eruit te halen?

Ben dankbaar voor goeie tips want hij is zo mooi als ie grone bladeren heeft.:D

Paula

• maria

Ik zou eerst eens een ph meting doen om te kijken hoe alkalisch je grond dan nu is.Misschien is door de vele en zure regen die we heben gehad, die kalk allang uitgespoeld.

Maria

• Mike

Hoi Paula,

Toevallig had ik daar ook ooit last van. Heb toen per gieter water een halve liter azijn (gewone azijn hoor, geen schoonmaakazijn) door het water gemengd en daar twee weken lang rond de wortelkluit van de rodo's water gegeven. Elke dag een gieter per plant. De vergelende bladeren trokken na een poosje weer bij en werden weer mooi donkergroen. Daarna nog bemest met rhodo-mest en alles kwam weer goed. Maar misschien zou flink gieten met regenwater na een rhodo-mestgift ook al helpen.

Groetjes,

Mike

• paula

Geweldig Mike. Dat ga ik morgen proberen. Volgens mij is die zure regen van tegenwoordig lang zo zuur niet meer.

Bedankt, Paula

• Nina

Nee, nu hebben de opwarming van de aarde. Alle rampspoed van kale bomen was iets te makkelijk te kontroleren.

D:D:D Nina