Gars laten liggen??

• Miepje

Was een paar dagen afwezig (drukdrukdrukdruk) en heb nog eeb vraagje over gras op je gazon als aanvulling op een pirkje van 21 mei

Begrijp ik nu goed dat je, mits je je gazon zeer regelmatig maait, je het gemaaide gras gewoonop je gezaon kunt laten liggen en dat dat niet schadelijk is voor je gazon,…… dat zou dus echt geweldig zijn. Vaker maaien, is sneller klaar en tussendoor niet steeds die bak leeg moeten maken scheelt echt een hoop tijd. Bovendien kamp ik met hetzelfde probleem van de volle kliko als diegene die het prikje plaatste op 21 mei ;) Oja, hoe vaak is vaak, een keer per week voldoende of moet het vaker??

:D Miepje

• jeltje

Om de dag maaien, dan kan je het laten liggen. Bevalt me prima, maar soms komt het me niet uit en dan sla je toch weer een paar dagen over. succes gr Jeltje

• Hinke

Het hangt een beetje van het weer af, nu door de droogte groeit het gras niet zo hard. Ik bekijk gewoon hoe lang het gras is, in de praktijk blijkt dat ik in het voorjaar meestal 1 x per week en in de zomer 1 x in de 5 dagen maai. En ik laat dan altijd het gras liggen, geen enkel probleem.

Ik moet er wel bij zeggen, ik heb gras met (on)kruid en geen gazon als een biljartlaken:-):-)

Hinke.

• maria

Ik laat al jarenlang het gras meestal liggen.Het hangt er van af, hoe snel het groeit en hoe je het gazon gebruikt.Ikzelf maai meestal éénmaal per week , liefst bij droog en zonnig weer midden op de dag.Het gras vedort dan snel.Maar hier loopt er niemand over dat gazon en ik heb er geen last van als er wat verdord gras ligt.En er zijn hier geen buren die er naar kijken en overigens zou ik me ook dan niets aantrekken van wat de dorpelingen er van vinden.

Maar als je helemaal geen last van dat gras wilt hebben moet je vaker maaien .Het is prima meststof voor het gazon.Gewoon uitproberen wat jij zelf het mooist en het gemakkelijkst vindt

.Alleen in het najaar als het gras nat blijft, laat ik het door de machine oprapen, bij voorkeur als er al flink wat blad van de bomen op is gevallen.Gras vermengd met blad maakt namelijk heel mooie compost!

Er bestaan ook speciale mulch-grasmaaiers die het gemaaide gras fijnmalen.Voor wie nog geen maaimachine heeft mogelijk iets om over te denken.

Maria

• Marian

Mijn buurman doet het ook, laten liggen, en die maait 2 keer per week. Dan ligt er niet zoveel dat het storend/slordig is.

• corine

Ik heb een mulchmaaier,maar nu is mijn vraag:hoe zit het met het onkruid wat er gemaaid wordt,zaaid zich dat dan uit of is het juist goed voor het gras?

gr Corine

• maria

Als je vaak genoeg maait, ontstaat er geen zaad.

Maria

• kuuk

Ik maai het gazon op ma. en op vr. (mooi voor ‘t weekend) zolang er goed de groei in zit. (mei tot plm. sept.). Laat het gras altijd liggen omdat het toch niet veel is, in feite alleen de toppen van ’t gras (het kost je zo weinig energie en je krijg een mooie dikke grasmat). In 't najaar bij regenachtig weer vang ik het wel op omdat de tijd om te verteren te kort wordt. Maai het gras ook niet te kort (4 - 4,5 cm.) dan verbrandt het niet zo snel.

• Miepje

Gelukkig dat jullie ondanks mijn tipevautje in het onderwerp toch hebben begrepen wat ik bedoelde,…. Bedankt allemaal voor de tips, ik denk dat ik 't ook maar eens ga proberen!! Fijne zondag nog

*D Miepje

• Hinke

Ach ik wist gewoon niet wat gars was:-):-) En die typefouten zijn soms lastig, ik moet altijd op ‘als’ letten, hoe vaak er niet asl staat, vreselijk:-):-)

En succes met je gras!!;-)

Hinke.