nou, da's ook wat,

• Paulus

zit er net een dikke moedereend met één jonkie in mijn vijver, even later zit ze op het hekje en laat zich zómaar op het erras zakken, moeder aan de ene kant en baby aan de andere kant van hekje, nou jaagt de hond moeder weg, en zit dat kleintje daar verschrikkelijk te piepen , wat nu? zou moeder wel terugkomen?

• Margo

Vast wel, zolang de hond maar niet bij dat kleintje kan……(weet niet of het jou hond is, anders even naar binnen halen). Als de moeder niet meer terugkomt het beestje naar de dierenopvang brengen (vogelasiel of anders dierenambulance bellen hoe of wat). Als moeder niet terugkomt is het eendje overgeleverd aan de eksters e.d. (is ook de natuur, ik weet het….maar soms zo hard he).

• Plantadvies

Zelf houden is niet aan te raden. Beestje gaat dan namelijk dood van verdriet en de stress. Verder voeg ik me bij het antwoord van margo.

Plantadvies

• Paulus

vanzelfsprekend onze hond binnengehouden, moedereend zit rustig aan de andere kant van de straat en doet helemaal niks om terug te komen, net even gezocht in de achtertuin, maar geen kuiken te zien , helaas, idd waarschijnlijk voor de eksters of kraaien, en dan te bedenken dat ze 2 dagen geleden met 9 kuikens liep

• Katinka

Eenden doen wel eens domme dingen. Zo had ik een moedereend die zo van mijn muurtje (1,5 m hoog) afvliegt. De kuikens namen niet de trap terug naar beneden, maar springen er zó achteraan… bleef er eentje hangen in een ijzeren rekje! Auw! Ik wist ook even niet wat ik moest, ik heb hem bevrijd, wond ontsmet en weer in de sloot gezet waar moeder heen en weer aan het zwemmen was. Ik dacht eigenlijk ook dat “zelf houden” niet zo'n goed idee zou zijn gezien de stress. Maar eigenlijk kwam ik meer tot mijn besluit omdat die moeder bleef wachten en zenuwachtig heen en weer zwom. Maar ja, ook eendemoeders verschillen…