Wat Willem zegt is inderdaad iets om over na te denken. Je kunt bepaalde zaken wel uitsluiten van verkoop, maar dat moet je dan wel expliciet doen en wel voordat de koop gesloten is. Maar goed, wie weet heb je een huurhuis.
Verplanten kan best lukken. Mijn broer is van gedachten veranderd en wilde geen druiven meer (vogels aten ze op en poepten als bedankje). Dus ik heb er twee afgeknipt op 2.40 hoogte, dat was de hoogte waarop hij ze horizontaal was gaan leiden. De druiven zaten vol in het blad, het was hoogzomer en erg warm (tja, wat mijn broer in zijn hoofd heeft… dus moest gebeuren ). De druif was door de hitte wel buigbaar/soepel en makkelijk te hanteren. Ik heb alle wortels doorgezaagd, een kluit van zo'n halve meter ongeveer en ik heb zoveel mogelijk druiven en blad verwijderd en enkele bladeren laten zitten. Vanuit de filosofie: weinig wortels, dan ook weinig blad.
Ik heb ze toen tijdelijk in speciekuipen gehad langs een stok en goed water gegeven de rest van de zomer en ze in de schaduw gehouden. In het najaar heb ik ze uitgeplant. Het eerste jaar hadden ze er moeite mee, en groeiden ze maar weinig (halve meter). Het tweede jaar groeiden ze wel twee meter en nu hangen er aan die nieuwe ranken allemaal hele kleine druiven. Ik kan niet wachten tot die rijp zijn .
Nu had ik nóg twee druiven nodig en ik moet zeggen dat die al bijna net zo hard gegroeid zijn als de ‘krijgertjes’. Dus lonend is het niet qua snelle hergroei, wel qua aanschafprijs natuurlijk. En die ‘oude’ hebben wel al een hele mooie, dikke, karakteristieke stam.