Druivenplant verhuizen

• Ron

Beste mensen,

Omdat ik in september ga verhuizen vroeg ik me af of ik mijn 10 jaar oude druivenplant mee kan nemen naar het nieuwe huis? Hij is nu enorm groot en hij vormt een heel zonnescherm. Dat ik hem in de vorm zoals hij nu is niet mee kan nemen snap ik, maar kan ik hem kort snoeien en dan uitgraven en zo meenemen? Het jammere is dat hij rond die tijd helemaal vol hangt met druiven, wat dus betekent dat de sapstroom in volle gang is om deze druiven rijp te laten worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Graag advies of tips. Bedankt voor het meedenken.

Groeten Ron.

• Willem 2

Ik zou een stek nemen of met een nieuwe beginnen. Verplanten is verre van ideaal.

En als het zo is dat je je huis verkocht hebt hoort de beplanting bij de verkoop….

• Katinka

Wat Willem zegt is inderdaad iets om over na te denken. Je kunt bepaalde zaken wel uitsluiten van verkoop, maar dat moet je dan wel expliciet doen en wel voordat de koop gesloten is. Maar goed, wie weet heb je een huurhuis.

Verplanten kan best lukken. Mijn broer is van gedachten veranderd en wilde geen druiven meer (vogels aten ze op en poepten als bedankje). Dus ik heb er twee afgeknipt op 2.40 hoogte, dat was de hoogte waarop hij ze horizontaal was gaan leiden. De druiven zaten vol in het blad, het was hoogzomer en erg warm (tja, wat mijn broer in zijn hoofd heeft… dus moest gebeuren ;)). De druif was door de hitte wel buigbaar/soepel en makkelijk te hanteren. Ik heb alle wortels doorgezaagd, een kluit van zo'n halve meter ongeveer en ik heb zoveel mogelijk druiven en blad verwijderd en enkele bladeren laten zitten. Vanuit de filosofie: weinig wortels, dan ook weinig blad.

Ik heb ze toen tijdelijk in speciekuipen gehad langs een stok en goed water gegeven de rest van de zomer en ze in de schaduw gehouden. In het najaar heb ik ze uitgeplant. Het eerste jaar hadden ze er moeite mee, en groeiden ze maar weinig (halve meter). Het tweede jaar groeiden ze wel twee meter en nu hangen er aan die nieuwe ranken allemaal hele kleine druiven. Ik kan niet wachten tot die rijp zijn :).

Nu had ik nóg twee druiven nodig en ik moet zeggen dat die al bijna net zo hard gegroeid zijn als de ‘krijgertjes’. Dus lonend is het niet qua snelle hergroei, wel qua aanschafprijs natuurlijk. En die ‘oude’ hebben wel al een hele mooie, dikke, karakteristieke stam.

• Ron

Dank jullie voor jullie reacties. Ten eerste heb ik een huurhuis en moet van de woningbouwvereniging de hele tuin leegmaken, dus ook de druivenplant langs en over de goot. Dat is het probleem niet. Ik ga jouw advies, Katinka, maar opvolgen want de plant heeft inderdaad een prachtige oude dikke stam.

Zelf heb ik zitten denken om hem in een (specie)kuip te zetten en er dan een soort “parapluboom” van te kweken. Je ziet wel eens van die bomen die langs een rond, plat raamwerk wat op een stok staat groeien. Volgens mij doen ze dat ook wel bij Leilindes. Hoe dan ook zal ik er ook stekken van nemen want het is echt een hele goede en lekkere druif. (Ik haal er elk jaar zeker 5 emmers vol druiven van en iedereen vindt ze lekker) dat plus de sentimentele waarde maakt het toch de moeite waard om zeker een poging te doen. Een nieuwe kopen kan altijd nog als het niks mocht worden.

Groeten Ron.

• Margriet

Ron, snoei hem dan pas terug na 21 juni. Dan is de sapstroom weer rustig. Als je nu gaat knippen heb je grote kans op bloeden, die verzwakking wil je niet als je hem gaat verplanten.

Gr. Margriet.

• Katinka

Succes!

Dakvorm is een goed idee. Je kan er ook een ‘echte’ boom van maken. Door alle zijscheuten te verwijderen. De bovenste scheuten leid je vervolgens langs dik ijzerdraad, in een grillige vorm gebogen voor een natuurlijk aanzien. Zoals ze bij bonsai doen. Als de scheuten dik genoeg zijn, kun je het ijzerdraad weer verwijderen. Op die manier heb ik van een wisteria een stamboompje gemaakt.