Lelietje-van-dalen bloeit niet

• aussie

Toen we hier 10 jaar geleden kwamen wonen stonden er 2 - 3 Lelietje-van-dalen in de voortuin. Ieder jaar kwamen er een paar bij, maar helaas bloeien ze niet of nauwelijks. Sinds dit jaar staan er echt behoorlijk veel en ik twijfel…. wat proberen om ze in bloei te krijgen ( want ze zijn tenslotte wel mooi ) of er maar zoveel mogelijk uit schoffelen ? Kan ik ze in bloei krijgen of kan ik dat wel vergeten ? In de voortuin staat 's morgens een paar uurtjes zon, de grond is mooi, vrij los, ieder jaar gooi ik er een laagje compost op. Verder laat ik de voortuin veel met rust, alleen wat onkruid eruit, maar niet veel schoffelen.

• de Haan

Hoe meer voeding deze plant krijgt hoe slechter hij bloeit en hoe harder hij groeit.

• Mike

Idd, bloeit op arme grond in de schaduw veel beter.

Mike

• Wally

geen wonder, dat ze niet tot bloei komen. U wordt toch ook niet

graag uitgemaakt voor VANDAAL. Wellicht helpt het als U ze

aanspreekt met hun enige juiste naam Lelietjes DER dalen.

• Margriet

http://www.onzetaal.nl/advies/lelietje.php

;-) Groetjes, Margriet.

• aussie

Hm, ze hebben veel schaduw en ik doe eigelijk alleen in het voorjaar een klein laagje compost bovenop de oude bladeren die er nog van de herfst liggen, zodat je die niet meer ziet en zodat deze ook kunnen composteren. Ik denk dus dat de tuin niet arm genoeg is… jammer, er staan er inmiddels tientallen. Ik gooi ze er maar uit, want het blad wordt snel lelijk door de slakken en als er toch geen bloemen aankomen heeft het niet veel nut….

• paula

Als je er vanaf wilt, zorg dan dat je echt alle wortels verwijdert. De planten hebben een sterke neiging tot woekeren en als je dan niet álles weghaalt dan heb je ze zó weer terug.

Paula