wisteria snoeien/bemesten

• jeltje

Heb dit jaar voor het eerst weer een paar witte bloemen in mijn wisteria. Vind het zo gek, je koopt er één helemaal vol met knop/ bloem en het jaar ernaar geen één bloem. Had zoiets nu heb ik een goede gekocht! Dus dit gaat goed komen. Dus niet. Hoe kan je een wisteria in bloei krijgen, wat voor geheim? zit hier achter?

gr Jeltje

• Nina

Westeria na de bloei de lange uitlopers afknippen. Die nemen alleen maar groeikrachtweg. Laat een of twee stevige gesteltakken zo lang doorgroeien tot waar je het wil hebben. De rest gewoon afknippen.

De echte snoei is in janauri. Knip dan alle zijscheuren van de hoofdtakken tot 10 a 20 cm terug. Aan deze “kapstokjes” komen in het voorjaar de bloemknoppen. In maart wat mesten met cultura. Je heb hem bloeiend gekocht. Misschien dat hij dit jaar nog wat startproblemen had, hij zou dus volgend jaar meer bloemen moeten geven.

Nina

• Katinka

Nog even in aanvulling op Nina wat het snoeien betreft. Ik snoei ook juist in deze periode (na de bloei). Dan knip ik alle zijscheuten zo kort moglijk af, bij de eerste bladoksel (eerste bladpaar van de stam zeg maar). Mijn kapstokjes zijn dus wat korter dan die van Nina, dat vind ik gewoon mooier staan. Ik ga daar rustig de hele zomer meer door anders heb je van die slordige uitlopers. Zo kweek je van die korte ‘knobbeltjes’ die volgend jaar je bloemen gaan geven.

Kan het zijn dat je wisteria te weinig zon krijgt? Hij kan wel wat schaduw hebben, maar zon is beter.

Let ook op het soort mest dat je geeft. Mest voor bloeiende planten heeft een andere samenstelling dan mest voor groene planten. Vraag me even niet wat het ook weer is (weet iemand anders vast wel) want ik gebruik daarvoor clematismest. Er groeit namelijk een clematis door mijn blauwe regen, en nu blijkt dus dat die mest ook prima is voor de wisteria.

Samengevat: het geheim voor mijn wisteria's is: goed snoeien, lekker zonnen en bourgondisch eten :). Hmmm als je voor ‘snoeien’ haar knippen leest, wil ik wel meedoen :D:D.

• jeltje

Bedankt voor jullie tips. De Wisteria staat al wat jaren. Ik denk dat mijn niet tot weinig snoeien het euvel is. Staat op het zuiden dus genoeg zon. Gisteren direct de clamatis mest gekocht, vanavond ga ik met de snoeischaar aan de gang, dus ik ben zeer benieuwd volgend jaar, groetjes Jeltje

• Nina

Kan maar zo zijn dat je na het snoeien gedurende de zomer toch nog wat bloemen krijgt.

Nina

• A.S.

hier is hij nu uitgebloeit, en gaat de snoeischaar “erin” net als vorig jaar, hij heeft toen een tweede bloei gehad.

• jeltje

Dat zal heel mooi zijn, een tweede bloei. De snoeibeurt heb ik al gegeven, de extra mest met water ook, dus nu afwachten, fijn weekend gr Jeltje