Ik weet dat ik een appelboom beter in februari / maart kan snoeien.
Maar dat deed ik niet omdat ik mogelijk toch met mijn volkstuin zou verkassen. Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt om te blijven zitten waar ik zit.
De appelboom is echt door mijn voorgangers (ik zit er sinds vorig jaar) erg slecht gesnoeid, de kroon is veel te dicht de takken zijn veel te lang en hoog. Hij hangt desondanks boordevol met toekomstige appeltjes.
Wat ik zou willen is nu alleen alvast de grootste ergernis takken afzagen, die zijn armdik. Er zijn bijvoorbeeld takken die boven mijn tuinhuisje groeien en straks bij de appelval de dakgoot verstoppen. Er zijn ook takken die boven mijn terras uitgroeien en omdat er weer spinselmot inzit, waar ik dus ook niet goed bijkan, wordt alles er onder (ik ook) oranje. Er zijn takken die veel te hoog de lucht in groeien (de boom mag reglementair maar 3,5 meter hoog worden).
Moet ik me toch beter inhouden, of kan ik als ik de wonden afdicht, mijn gang gaan?
Met andere woorden welk risico loop ik als ik nu toch een stuk of 10 van die dikke takken ga afzagen, alleen de ergste bedoel ik?
De echte snoei voor het op maat maken en luchtig maken pak ik wel in februari/maart 2009 aan.
Olga