appelboom, nu wat takken afzagen

• Olga

Ik weet dat ik een appelboom beter in februari / maart kan snoeien.

Maar dat deed ik niet omdat ik mogelijk toch met mijn volkstuin zou verkassen. Afgelopen weekend heb ik de knoop doorgehakt om te blijven zitten waar ik zit.

De appelboom is echt door mijn voorgangers (ik zit er sinds vorig jaar) erg slecht gesnoeid, de kroon is veel te dicht de takken zijn veel te lang en hoog. Hij hangt desondanks boordevol met toekomstige appeltjes.

Wat ik zou willen is nu alleen alvast de grootste ergernis takken afzagen, die zijn armdik. Er zijn bijvoorbeeld takken die boven mijn tuinhuisje groeien en straks bij de appelval de dakgoot verstoppen. Er zijn ook takken die boven mijn terras uitgroeien en omdat er weer spinselmot inzit, waar ik dus ook niet goed bijkan, wordt alles er onder (ik ook) oranje. Er zijn takken die veel te hoog de lucht in groeien (de boom mag reglementair maar 3,5 meter hoog worden).

Moet ik me toch beter inhouden, of kan ik als ik de wonden afdicht, mijn gang gaan?

Met andere woorden welk risico loop ik als ik nu toch een stuk of 10 van die dikke takken ga afzagen, alleen de ergste bedoel ik?

De echte snoei voor het op maat maken en luchtig maken pak ik wel in februari/maart 2009 aan.

Olga

• Katinka

Ik doe dat soort dingen juist op een warme dag in de zomer. Dan is de kans op bloeden vrij laag. En aangezien de groei er ook in de zomer nog goed inzit, zijn de wonden weer snel dicht. Afdichten van wonden is omstreden. Op je eigen huid plak je ook alleen een pleister om het bloeden te stelpen, daarna niet meer, zegt mijn ‘boerenverstand’. Dat afdichtmiddel kun je echter helaas niet meer verwijderen. Ik zou het dus niet doen en een hete dag uitkiezen.

Goed kijken naar de vorm is wel lastig als hij zo vol in het blad zit, opletten dus om hem niet te verminken… Takken zou ik om die reden dan ook in zijn geheel afzagen, zeker als ze zo dik zijn. Dus vanaf de stam helemaal wegzagen.

Zo heb ik rigoureus de appelboom van mijn moeder ingezaagd in de hete zomer van een paar jaar geleden. Hij had een ‘zuiger’ die zich tot hoofdtak had ontwikkeld. Toen die eruit was gezaagd, was de helft van de boom weg. Wat overbleef, was een schattig boompje dat nu alleen nog genoeid wordt op waterlot na de bloei.

• Hibiscus

Hoi Olga,

ik heb zelf een appelboom die diverse keren per jaar gesnoeid wordt. Van mijn tuinman (een voormalig boer van gewassen, koeien en boomgaarden) heb ik geleerd dat je oude bomen na bladval de flinke snoeibeurt geeft; jonge bomen in maart/april. Echter door het jaar kan en moet je her en der opnieuw snoeien ivm waterloten en toegankelijkheid van zonlicht.

Hij heeft me ook verteld dat als je flink snoeit in de zomer dat je dan alleen de groei van de boom zelf vertraagt. Verder kan het geen kwaad, ook niet voor de oogst.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Hibi.

• Nina

Ooit van een hovenier gehoord: zomersnoei is beperkende snoei en wintersnoei is stimulerende snoei.

Nina

• de Haan

Je kan zondermeer je gang gaan, maar de wonden beslist niet insmeren met wat dan ook.

• luka

Fijn jou vraag!

Ikzelf heb een oude perenboom staan en ook niet gesnoeid. Nu heeft hij weinig tot geen peren in wording maar is wel zo groot en log dat ik continu moet bukken wil ik ergens heen. Denk dat ik de adviezen hier ga gebruiken voor die boom.

Succes met je appelboom.

• Margriet

Die wintersnoei is meer ingesteld voor de mensen die hun oogst niet willen verliezen. Deze tijd is eigenlijk beter om de bomen te snoeien. De wonden helen sneller. Als je dus je brood niet hoeft te verdienen met de fruitoogst mag je nu best snoeien. Ik zou zelf heel eventjes wachten omdat de sapstroom nog zo sterk is in mei. Maar met die wat hogere temperaturen van tegenwoordig kun je misschien die grens van “vol in het blad” en “21 juni” ook wel iets naar voren schuiven.

Je kunt in ieder geval volop zagen vanaf 21 juni. :-) M.

• Olga

Dank voor alle reacties!

De zaag gaat er in, misschien vandaag nog voor de paar ergste takken.

De eerste (nog onvolgroeide) appeltjes beginnen namelijk al uit de boom te vallen.

En dan gaan er vanaf 21 juni nog een paar takken en in het voorjaar, als ik de vorm van de boom goed kan zien, doe ik wel de echte vormsnoei!

Olga

• de Haan

Maar niet meer dan 20% per jaar.