krulziekte in pruimenboom

• Hibiscus

Mag ik nog een vraagje stellen ? Heeft iemand hands-on ervaring met de krulziekte ?! Deze is bekend (berucht) bij steenvruchten zoals pruimen en perziken. Ik wil geen bestrijdingsmiddel (Spruzit wordt aangeraden) gebruiken en ben bezig met zoveel mogelijk aangetaste takjes en blaadjes weg te knippen.

• paula

Dat helpt al en ontsmet je schaar na iedere snoeibeurt. Spruzit helpt niet, dat is meer voor luizen en zo.

Paula

• Jan-Willlem

Knippen helpt wel goed maar is veel werk. Spuiten met “Finesse”van Bayer helpt ook goed. Is volgens de fabrikant milieuvriendelijk.

Kijk ook bij www.ecostyle.nl

Succes,

Jan - Willem.

• Jan-Willlem

Dag Hibiscus,

Gisteren heb ik je niet een goed antwoord gegeven op de krulziekte.:D.

Het moet zijn: Pluk de blaadjes van de scheut af. Blaadjes zorgvuldig opruimen. Dan loopt de scheut opnieuw uit en de nieuwe blaadjes zijn niet meergevoelig voor de krulziekte.

Spuiten met Finesse moet in februari gebeuren als de knoppen nog dicht zijn.

Zo moet het goed gaan. :)

Jan-Willem.

• Hibiscus

Fijn te horen dat ik toch goed bezig ben. Ik doe elke dag een beetje en ruim de “krulblaadjes” zorgvuldig op.

Dankje, Jan-Willem.

• Guy

Pruimenbomen worden NIET aangetast door de krulziekte (= schimmel). Perzikbomen, nectarines en amandelbomen worden WEL aangetast door de krulziekte, maar de infectie vond reeds in februari plaats.

Vermoedelijk is er een zware aantasting van bladluizen op uw pruimenboom, waardoor de topbladeren ook krullen. Dikwijls zitten er ook mieren in de nabijheid.

Bevorder de natuurlijke vijanden van bladluizen, door Oost-Indische kers (Tropaeolum) te zaaien of te planten onder de boom of in de omgeving.

Voor meer informatie over de krulziekte op perzik: http://www.houtwal.be/vakartikels/steenfruit/perzikbomen-krulziekte.htm

Guy