Brugmansia

• Gerard

Hallo,

Ik heb vorig jaar een mooie en grote Brugmansia plant aangeschaft.Hij heeft het erg mooi gedaan. Ik oktober heb ik hem in de garage gezet en wat gesnoeid.

Eind april heb ik hem weer naar buiten gehaald en weer terug gesnoeid; ik heb hem ook overgepot, de wortels wat elkaar gehaald en nieuwe potgrond erin.

Sinds die tijd sterft het bovenste gedeelte van de takken steeds af, waardoor ik de plant maar blijf terugsnoeien tot op het “levende” gedeelte. De plant bloedt nu ook.

Alle takken zijn nu ongeveer teruggesnoeid op 20 cm. van de grond. Alleen staat de zg. Y-tak nog fier overeind (die is dik een meter groot). Ik had begrepen dat je deze Y-tak niet mag snoeien, want anders zou de plant dood gaan. Klopt dit?

Bij de grond loopt de Brugmansia op vele plaatsen uit. Komt het nog goed met deze plant en krijg ik dit jaar nog bloemen?

• Brigitte Verkuijl

De plant bloeit onafgebroken gedurende de gehele zomer. Een goede potgrond in een ruime behuizing, veel water geven (elke dag!) met eens per week een dopje vloeibare plantenvoeding toegevoegd zorgen voor de onafgebroken bloei. In de herfst moet de plant op een koele plaats in huis worden gezet om te overwinteren. Dit is ook het moment waarop de plant in vorm kan worden bijgesnoeid. Water geven moet dan teruggebracht worden tot hooguit eenmaal per week. In maart de grond in pot of kuip vervangen door nieuwe grond en weer beginnen met regelmatig water geven.

Met deze eenvoudige behandeling kunt u vele lustrums plezier hebben van Brugmansia. Wellicht dat het u lukt ‘het plantje’ te laten uitgroeien tot een flinke struik van zo'n 2,50 meter hoogte!

Dit is wat ik vond op Neerlands tuin, maar ik vroeg me al af of het snoeien in het voorjaar wel zo slim is geweest…. ben bang van niet.

• Katinka

Je hebt hem overgepot, dus ik zou denken dat hij geen beestjes heeft die aan de wortels vreten. Of misschien over het hoofd gezien?

Als hij vanuit de grond uitloopt, is hij in ieder geval niet dood. Je krijgt wel wat later bloemen. Je kunt die y-tak wel wegsnoeien, maar dat is zonde want die is al zo hoog. Wel vreemd dat je steeds taksterfte hebt, dat kan worden veroorzaakt door en schimmel. Is dat het geval, dan zou ik die zieke Y-tak zeker afsnoeien.