wie weet welke roos dit is?

• Hinke

Vier jaar geleden ben ik verhuisd en in de ‘nieuwe’ tuin stond deze doorbloeiende klimroos. Eerdere suggesties waren dat het Bantry Bay zou zijn maar daar is nog altijd twijfel over:-) Ik denk dat het een gangbare roos is want ik heb in de tuin diverse labels gevonden van Intratuin maar van deze roos helaas niet. De eerste foto is van 2005, de andere 2 van afgelopen week, want na een ingrijpende verplant en snoei aktie in 2006 bloeit hij nu weer prachtig. Wie het weet mag het zeggen:-):-)

Hinke.

• Hinke

Hierbij twee plaatjes, nou ja linken van de Bantry Bay die ik op google vond, er zijn er nog veel meer.

Hinke.

http://www.mooseyscountrygarden.com/garden-weather/flower-bantry-rose-bay.jpg

http://www.classicroses.co.uk/gfx/media/home/roseb/bantrybay300.jpg

• Katinka

Ik vind het toch verdacht veel een bantry bay, dat is ook een hele bekende roos die veel wordt aangeboden dus de kans is gewoon groot. Waarom twijfel je? Vertels eens wat meer, krijgt hij bottels, geurt hij, klimt hij? Qua kleur lijkt pink cloud er op maar die is gevuldbloemig. De kleur van bantry bay is wel heel apart, lijkt op geen andere roze roos vind ik, maar op een foto is dat toch moeilijk te beoordelen. Dat gele hartje zo, het kan hem zomaar zijn. Waarom pluk je niet een roos af en ga je langs bij de rozenkweker :D:D.

• Hinke

Katinka, het is een door bloeiende klimmer en volgens mij krijgt hij bottels, geur weet ik zo niet en ben nu niet thuis dus kan niet even ruiken:-)

En ik twijfel omdat Margriet en Janet denken dat het niet Bantry Bay is. Helaas heb ik geen kweker dicht bij mij in de buurt en momenteel geen tijd, maar wie weet, misschien straks in de zomer nog eens. En heel erg belangrijk is het niet maar vind het gewoon wel leuk om te weten:-)

Hinke.

• Margriet

Ik herinner me de Bantry Bay als dieper van kleur, meer rood in het roze.

Maar misschien is mijn herinnering wat gekleurd, ik had hem in mijn vorige tuin, hij kwam van die mooie rozenkwekerij in Zeeland. (dus het zal toch echt wel de goede zijn geweest…..) Ik herinner me ook een gevuldere bloem en die gele meeldraden zeggen me al helemaal niets. :-)

Misschien moet ik even stiekem bij ons oude huis om het hoekje kijken, hij staat er nog steeds.

Gr. Margriet.

• Katinka

Op de kleur na (ben het met Margriet eens, en ja, Bantry Bay heeft echt gele meeldraadjes) is het 'the spitting image of". Hoe dan ook, hij is prachtig :).

• viool

Ik heb ook zo'n soort klimmer die heet pink ocean.

Kan hem dat zijn?

Groeten Viool.

• janet

ik vind de foto's toch wel verschillen, de ene lijkt op bantry bay de andere vind ik zachter van kleur en minder open en inderdaad bottels gaf die van mij ook maar diegene die ik had was echt zuurstokroze een wat schreeuwende kleur en de foto die jij eerst liet zien was toch wat zachter/fraaier roze. Ik vond uiteindelijk de mijne toch wat ordinair van kleur ook omdat het moeilijk combineerde met andere rozen. Ik heb m nu niet meer in de nieuwe tuin. Wellicht dat de kleur ook samenhangt met grondsoort en lichtval, lees topic over rozen die van kleur veranderen. succes met je speurtocht.

• Hinke

Kleur van bloemen/planten kan natuurlijk ook nog per foto verschillen, bij zon of bewolkt weer genomen, ‘s morgens ’s avonds dat heeft allemaal invloed op een foto. De foto's die ik heb geplaatst zijn ook nog van 2 verschillen de camera's.

Ik heb even gegoogled met Pink Ocean en daarbij zag ik vlekjes op de roos en bedacht opeens dat die van mij ook eens heel erg gevlekt was, vond er nog een foto van van 2004. Maar hij lijkt ook inderdaad wel op Pink Ocean, tenminste voorzover ik daar plaatjes van kon vinden

En Margriet, de roos is eerst wel redelijk gevuld maar hij blijft lang mooi aan de plant en gaat dan steeds verder open en bij mij heeft hij geen rood in het rose.

Hinke.

• viool

Hinke,

Het is toch echt de pink ocean nu weet ik het zeker.

Gisteren waren ze nog geheel roze en nu ze bijna zijn

uitgebloeid krijgen ze spikkels en ze hebben gele meeldraadjes.

Ze geuren maar heel lichtjes.

Groeten Viool.