rozen

• cowi

Een paar weken geleden had ik rozen met veel luis,hier en daar kneep ik er wat dood,totdat ik ergens las dat lieveheer beestjes gek zijn op deze luizen,en toen dacht ik och laten zij die luizen maar opeten.

En nu?? De rozen zitten vol knoppen en mooi groen blad. Hebben jullie dat ook?

groetjes cowi

• Katinka

De luizen richten bij mij ook nooit zoveel schade aan. Dit jaar had ik echter een soort rupsjes dat zich aan de knoppen tegoed deed. Die heb ik met de hand weggevangen en aan de vissen gevoerd. Een aantal knoppen is echt beschadigd en komt niet uit. Maar inderdaad blijven er genoeg bloemen over. Het is altijd zo: in het vroege voorjaar worden de rozen “belaagd” maar met een klein beetje hulp gaan ze prima bloeien. Ik wacht nog op mijn rosa “compassion”, die geurt zo lekker! Ik kan nu al ruiken aan mijn “guirlande d'amour”, ook erg lekker maar de compassion vind ik de echte rozengeur hebben. Maar nu dwaal ik af naar het grote genieten van rozen ;).

• cowi

kleine aanvulling op mijn verhaaltje.

Waarom bloeien mijn rozen zo mooi (beter als voorgaande jaren)

door de lieveheers beestjes (als die er al waren) of door het warme weer?

• janet

beste cowi,

volgens mij ligt het aan het weer, warmte en een malse bui af en toe, de rozen bloeien ook veel eerder als voorgaande jaren. Het valt mij op dat om de zoveel jaar de rozen het geweldig doen, meestal doen de hortensia's het dan iets minder en dat heeft toch echt met vocht en warmte te maken. Mijn rodondendron deden t dit jaar beduidend slechter als vorig jaar. Ik heb vorig najaar zo'n 100 rozen geplant en een groot aantal staan al in bloei, iedere dag gaat er weer een nieuwe soort open, blijft spannend of de bloem ook overeenkomt met wat mijn bedoeling was. Alleen mijn nieuwe klimrozen blijven wat achter maar de rest is echt prachtig. ik ben sinds vorig jaar bezig met de aanleg van mijn tuin en vele planten heb ik in t najaar geplant (stuk goedkoper) en t is afwachten hoe ze t doen en eruit zien. Wel wordt ik helemaal gek van t onkruid, ik heb op vele plekken compost toegevoegd en daar komt dus enorm veel onkruid. geniet van je rozen

• Marian

Ik denk ook het weer, het is erug groeizaam. En niet de lieveheersbeestjes, die zijn alleen voor de luizen.

Maar als het zo blijft, warm en vochtig, gaan de ziektes binnenkort wel toeslaan.

De eerste sterroutdauw heb ik al gesignaleerd. Al moet ik wel zeggen dat ik daar niets tegen doe (spuiten) en dan blijf je dat niet voor.

De hortensia's doen het bij ons indedaad ( voor het eerst) voor geen meter. Ondanks dat het hier de laatste 2 weken best wel een lekker buitje doet.

Heb het zo nog nooit meegemaakt, er zijn er bij waar een frutje blad an zit, en dat is het dan.

Alleen de Annabelle gaat als een speer.

• Teuni

Mijn rozen doen het ook fantastisch. De guirlande d'amour is al op z'n hoogtepunt. De dainty bess zit alleen nog helemaal in de knop. De hortensia's waarvan ik dacht dat er een heleboel knoppen waren bevroren vallen erg mee. Ze herstellen zich prima en ik krijg toch nog heel veel bloemen. De klimhortensia was ook heel vroeg in bloei. Daarvan zijn de binnenste bloemschermen al niet helemaal wit meer. Al met al heb ik niets te klagen.

gr. Teuni

• Kees

Ja in mijn hortensia`s zitten ook maar weinig knoppen maar dat zal wel komen dat er verleden jaar maar weinig nieuwe scheuten gegroeid zijn maar wel een heleboel bloemen. Mijn rozen bloeien ook al een paar weken zal wel komen door de warmste meimaand sinds 100 jaar.

Kees.

• Hinke

En bij mij zijn veel knoppen in de Hortensia's bevroren in april. Daarna de droogte in mei dus ze zijn niet geweldig dit jaar.

Hinke.

• Nina

Ook de vogels zijn dol op luizen. In en om mijn tuin broeden verschillende mezen en die smullen van de luizen op de rozen. Begin mei zaten die onder de luis. Maar de vogels en een enkele keer de waterslang hebben goed geholpen. Geen luis meer te zien. En de geurlande 'd Amour bloeit geweldig.

Nina