Beste Olga,
Een frees vermaalt de bovenste grondlaag fijn, waarna de structuur van de grond achteruit gaat, zeker wanneer er er veel regen valt. Daarnaast zal elk klein gemaakt wortelonkruid opnieuw uitlopen, waardoor je steeds meer last van deze planten gaat krijgen.
Koop geen frees, maar een goede 3 of 5 tand cultivator en groenbemesting.
Gezien het kleine perceeloppervlak => enkele adviezen.
Bedek in het najaar de kleigrond met een laag van 10 à 15 cm oude paardenmest, vermengd met zelfgemaakte tuincompost.
Na de winter werk je deze laag beetje bij beetje onder met een grove 3 of 5 tand
cultvator. Hierdoor wordt de bovenste teeltlaag rul en luchtig, dus beter te bewerken. Het verbetert de structuur van de grond en spitten is daardoor niet meer echt nodig. Ook is het humusbevorderend en heb je meteen meststoffen aan de grond toegevoegd.
Hierna poot je op de helft van het perceel vroege aardappelen. De aardappelplanten groeien snel tegen elkaar en voorkomt hiermee onkruidgroei.
Bij het rooien van de planten haal je tevens alle/zoveel mogelijk wortelonkruiden weg.
Plant hierna bladgewasen, die snel groeien (slasoorten, andijvie, of snij-/rode bietjes).
In het najaar (okt) zaai je winterrogge. De structuur van de grond blijft hiermee optimaal tijdens de winterperiode. In het voorjaar de winterrogge 1 steek onderspitten (groenbemesting). Het spitten is nu veel gemakkelijker daar de grond rul c.q. losser is. Tijdens het spitten de resterende wortelonkruiden weer weghalen.
Op het andere gedeelte zet je planten waarbij je veel tussen de rijen moet schoffelen, zoals (tuin)bonen, prei, kruiden, slasoorten, kool e.d..
Dit gedeelte na het teeltseizoen ook bewerken als hierboven beschreven.
Succes
Olga schreef:
>
> De makro heeft een tuinfreesje in de aanbieding.
> Ik zit me af te vragen of dat wat voor me is voor op de
> volkstuin.
>
> Daar heb ik een groentelandje gemaakt van 44 m2.
> Ik zit op redelijk zware klei, al heb ik er al wel
> gedeeltelijk een laagje vulzand doorgespit. Het spitten is
> zwaar werk en moet toch minimaal een maal per jaar gebeuren.
> Zo'n freesje zou dus een uitkomst kunnen zijn.
>
> Maar…. er zitten nog redelijk veel wortelonkruiden in de
> grond. Sinds ik de tuin heb (nu een jaar) ben ik die
> systematisch er uit aan het werken, maar het gevecht met de
> haagwinde (pispotje) is nog niet gewonnen. Ik maak me zorgen
> dat de frees hier heel veel stekjes van zal maken, waardoor
> de last groter wordt dan de lust!
>
> Heeft iemand ervaring met een tuinfrees? Is mijn zorg terecht?
> Als ik een frees aan wil schaffen zijn er dan dingen waar ik
> op zou moeten letten?
>
> Dank vast voor alle reacties!
> Olga