tuinfrees, ja/nee?

• Olga

De makro heeft een tuinfreesje in de aanbieding.

Ik zit me af te vragen of dat wat voor me is voor op de volkstuin.

Daar heb ik een groentelandje gemaakt van 44 m2.

Ik zit op redelijk zware klei, al heb ik er al wel gedeeltelijk een laagje vulzand doorgespit. Het spitten is zwaar werk en moet toch minimaal een maal per jaar gebeuren. Zo'n freesje zou dus een uitkomst kunnen zijn.

Maar…. er zitten nog redelijk veel wortelonkruiden in de grond. Sinds ik de tuin heb (nu een jaar) ben ik die systematisch er uit aan het werken, maar het gevecht met de haagwinde (pispotje) is nog niet gewonnen. Ik maak me zorgen dat de frees hier heel veel stekjes van zal maken, waardoor de last groter wordt dan de lust!

Heeft iemand ervaring met een tuinfrees? Is mijn zorg terecht?

Als ik een frees aan wil schaffen zijn er dan dingen waar ik op zou moeten letten?

Dank vast voor alle reacties!

Olga

• paula

Jouw zorg is zeker terecht!!! Een frees, (en vooral een kleintje) gaat niet diep en dus zullen alle wortels van jouw pispotje tot kleine hapklare brokjes vermalen worden waardoor je het euvel alleen maar verergert. Je zou hem kunnen aanschaffen voor het stuk dat al klaar is en voor de volgende jaren maar waar de pispotjes zitten zou ik zeker niet gaan frezen.

Paula

• rien

Wel een tuinfrees!

Deze maakt inderdaad nieuwe potentiele pispotjes echter als men 6 x binnen 5 dagen de grond bewerkt zijn alle scheuten niet meer in staat wortels te maken.

Voordeel tuinfrees:

maakt werken lichter

Groot nadeel lawaai, en erg milieu-onvriendelijk door de brandstof.

Voor 44 m2 echt noodzakelijk?

succes,

rienOlga schreef:

>

> De makro heeft een tuinfreesje in de aanbieding.

> Ik zit me af te vragen of dat wat voor me is voor op de

> volkstuin.

>

> Daar heb ik een groentelandje gemaakt van 44 m2.

> Ik zit op redelijk zware klei, al heb ik er al wel

> gedeeltelijk een laagje vulzand doorgespit. Het spitten is

> zwaar werk en moet toch minimaal een maal per jaar gebeuren.

> Zo'n freesje zou dus een uitkomst kunnen zijn.

>

> Maar…. er zitten nog redelijk veel wortelonkruiden in de

> grond. Sinds ik de tuin heb (nu een jaar) ben ik die

> systematisch er uit aan het werken, maar het gevecht met de

> haagwinde (pispotje) is nog niet gewonnen. Ik maak me zorgen

> dat de frees hier heel veel stekjes van zal maken, waardoor

> de last groter wordt dan de lust!

>

> Heeft iemand ervaring met een tuinfrees? Is mijn zorg terecht?

> Als ik een frees aan wil schaffen zijn er dan dingen waar ik

> op zou moeten letten?

>

> Dank vast voor alle reacties!

> Olga

• Jan Lavrijsen

Beste Olga,

Een frees vermaalt de bovenste grondlaag fijn, waarna de structuur van de grond achteruit gaat, zeker wanneer er er veel regen valt. Daarnaast zal elk klein gemaakt wortelonkruid opnieuw uitlopen, waardoor je steeds meer last van deze planten gaat krijgen.

Koop geen frees, maar een goede 3 of 5 tand cultivator en groenbemesting.

Gezien het kleine perceeloppervlak => enkele adviezen.

Bedek in het najaar de kleigrond met een laag van 10 à 15 cm oude paardenmest, vermengd met zelfgemaakte tuincompost.

Na de winter werk je deze laag beetje bij beetje onder met een grove 3 of 5 tand

cultvator. Hierdoor wordt de bovenste teeltlaag rul en luchtig, dus beter te bewerken. Het verbetert de structuur van de grond en spitten is daardoor niet meer echt nodig. Ook is het humusbevorderend en heb je meteen meststoffen aan de grond toegevoegd.

Hierna poot je op de helft van het perceel vroege aardappelen. De aardappelplanten groeien snel tegen elkaar en voorkomt hiermee onkruidgroei.

Bij het rooien van de planten haal je tevens alle/zoveel mogelijk wortelonkruiden weg.

Plant hierna bladgewasen, die snel groeien (slasoorten, andijvie, of snij-/rode bietjes).

In het najaar (okt) zaai je winterrogge. De structuur van de grond blijft hiermee optimaal tijdens de winterperiode. In het voorjaar de winterrogge 1 steek onderspitten (groenbemesting). Het spitten is nu veel gemakkelijker daar de grond rul c.q. losser is. Tijdens het spitten de resterende wortelonkruiden weer weghalen.

Op het andere gedeelte zet je planten waarbij je veel tussen de rijen moet schoffelen, zoals (tuin)bonen, prei, kruiden, slasoorten, kool e.d..

Dit gedeelte na het teeltseizoen ook bewerken als hierboven beschreven.

Succes

Olga schreef:

>

> De makro heeft een tuinfreesje in de aanbieding.

> Ik zit me af te vragen of dat wat voor me is voor op de

> volkstuin.

>

> Daar heb ik een groentelandje gemaakt van 44 m2.

> Ik zit op redelijk zware klei, al heb ik er al wel

> gedeeltelijk een laagje vulzand doorgespit. Het spitten is

> zwaar werk en moet toch minimaal een maal per jaar gebeuren.

> Zo'n freesje zou dus een uitkomst kunnen zijn.

>

> Maar…. er zitten nog redelijk veel wortelonkruiden in de

> grond. Sinds ik de tuin heb (nu een jaar) ben ik die

> systematisch er uit aan het werken, maar het gevecht met de

> haagwinde (pispotje) is nog niet gewonnen. Ik maak me zorgen

> dat de frees hier heel veel stekjes van zal maken, waardoor

> de last groter wordt dan de lust!

>

> Heeft iemand ervaring met een tuinfrees? Is mijn zorg terecht?

> Als ik een frees aan wil schaffen zijn er dan dingen waar ik

> op zou moeten letten?

>

> Dank vast voor alle reacties!

> Olga

• tuin-forum

Als ik een frees aan wil schaffen zijn er dan dingen waar ik op zou moeten letten?

Ja, koop een goede!

en niet bij de Macro, is zoiets als een auto kopen in een supermarkt)

geeft iets meer uit en je hebt langer prezier…

• Olga

nogmaals dank voor de reacties!

Ik heb besloten geen frees te gaan kopen. In ieder geval voorlopig niet. Met die wortelonkruiden wordt het toch maar veel gedoe, ook al zou het me lukken om op een x-moment 5 dagen achtereen te gaan freezen en als ik dat al zou doen, dan dus misschien maar liever een goede frees huren.

Op zoek naar een goede cultivator dus! Dat zal wel lukken! En die pak ik ook gemakkelijker uit de kast als ik tussendoor even een stukje wel bewerken.

Olga

• Margriet

Wat misschien ook een idee is, Olga……Samen met andere volkstuinders een echte goede frees kopen en die voor gezamenlijk gebruik ergens op de volkstuinen

stallen. (in een schuur uiteraard)

Niemand heeft zin om veel geld uit te geven aan een apparaat dat je eigenlijk maar een keer per jaar echt goed gebruikt. Maar als het de man een tientje kost is het een ander verhaal. En als je na jaren vertrekt, blijft de frees eigendom van de volkstuinen en heb je voor een klein bedrag toch veel plezier gehad.

Gr. Margriet.

• Olga

Op zich een prima idee. Hier heb ik het al eens met een tuinbuurman over gehad.

Hij had net bij de lidl een freesje gekocht en was blij met dat ding. Hij liet al merken dat zo'n apparaat niet uitgeleend moest worden. Je weet tenslotte niet hoe een ander er mee omspringt. Ons tuincomplex is een oud kassencomplex geweest. Er zit op veel plaatsen nog veel puin en glas in de grond. Daar kunnen die freesjes blijkbaar niet goed tegen…. (en hij heeft na al die jaren dat hij er zit het puin er wel uitgevist.)

Toen heb ik het idee van gezamelijk gereedschap (ook ander zoals een electrische boomzaag en zo) maar laten varen….

Ook nog zoiets, als het stuk is, wie heeft het gedaan. Is het gewoon slijtage of onjuist gebruik, wie zorgt voor onderhoud, bij wie mag ie achter slot en grendel…. Het gevolg is toch zelf aanschaffen of gewoon op handkracht blijven werken en dat laatste heeft ook zijn charme…

Olga

• ria en wim

hallo Olga, wij hebben een tuinfrees Gardena (de kleinere) gekocht bij Hornbach voor een redelijke prijs, omdat voor mij het spitten te zwaar is en mijn man het in zijn rug ervan krijgt! Hij freest geweldig door het onkruid heen! Maakt de grond rul en de wortels heel fijn, dus er zal nog wel wat onkruid opkomen! De raad om eerst een antiwortel doek te leggen, dan 6x per 5 dagen freesen (Najaar? of eerder, en misschien nog round-up. Dan lekker bemesten met bijv. potgrond en turf. Ik denk dat ik in het najaar een heel eind ben. (als je bij je tuin geen elektricitteit hebt, misschien een aggregaatje?). Niet iedereen heeft zoveel spierkracht en het moet wel leuk blijven! Groetjes ria