(te) grote bloempot

• Inge

Ik heb een paar enorme stenen bloempotten/bakken gekregen. Het probleem is dat ik, als ik ze ga vullen, per bak minstens een grote zak potgrond nodig heb. Heeft iemand een tip om er bv. een kleinere (plastic) pot in te zetten/hangen, zodat ik niet de hele pot hoef te vullen? Bestaan daar systemen voor?

Alle tips zijn welkom!

groet,

Inge

• Nina

Eerst opvullen met de kleine pvc potjes waar je in de tuincentra eenjarige in koopt.

Of gewoon met piepschuim in stukken en dan de potgrond. Hoe diep die laag moet zijn hangt af van wat je erin wil zetten. Eenjarige hebben niet zo'n diepe laag nodig maar als je er struiken o.i.d. in wil hebben moet er meer grond in. Dan kunt je de potten misschien beter op zo'n wieltjes plateau zetten.

• paula

Precies mijn idee Nina!!! :)

• Nina

Jaha, wie niet sterk is moet slim zijn nietwaar!

• Olga

en ik dus denken dat je een GROTE bloempot bedoelt….

Ik zit dus met hetzelfde probleem. In mijn kunstof bloempotje, dat ik voor een habbekrats meekreeg toen ik via marktplaats iets kocht, heb ik om een idee te krijgen van de hoeveelheid benodigde aarde reeds 3 ongeopende zakken van 40 liter laten verdwijnen, ik ben bang dat ik er 4 nodig ga hebben….

Mijn plan is om dat ding in een lekker kleurtje te verven en er dan een min of meer definitief plekje voor te zoeken. Piepschuim lijkt me best een goed idee, maar dat heb ik niet voorhanden, stoeptegels wel! Er gaat dus een lekker stapeltje stoeptegels op de bodem. Dat ie daarna niet meer te tillen is vind ik niet zo erg.

Met de kamerplanten heb ik ook af en to zo'n probleem (in het klein) opgelost door onderin een omgekeerd bloempotje of plantenschotel of combi te leggen, en dan het potje met de plant er op, werkt prima.

Bloempotjes onderin en daar aarde op doen, lijkt me een minder goed plan. De aarde zal dan toch langzamerhand in de potjes zakken, waardoor de boel verzakt, of de potjes blijken niet bestand tegen het gewicht van natgeregende aarde. Misschien kun je er wel omgekeerde stenen potjes in zetten waaroverheen je worteldoek legt.

Succes ermee!

Ogla

• Margriet

Ik heb laatst in een heel grote pot de lege zakken van de potgrond gedaan. Flink gepropt en een paar keer met een priem geprikt. De bovenste 25 cm afgevuld met potgrond. Voordeel: Het weegt niks.

Gr. Margriet.

• a.s.

goedkope tip !!! vul eerst met wat grond uit je tuin en dan de potgrond erop.

zo simpel kan 't zijn…..

• carin

Ik gooi altijd onderin flink wat grote dikke scherven, die toch niet in de kleinere potten passen en dan een flinke laag (te) grove compost. Daarop dan de potgrond. Piepschuim heeft als nadeel dat als je de grond later wil recyclen er allemaal restjes piepschuim in komen en dat vergaat nooit meer. Carin

• Katinka

Ik gebruik altijd piepschuim en dan hydrokorrels. Met name vanwege het gewicht op mijn dakterras. Daar overheen een laag anti-worteldoek (of oude jute zak, maar dat vergaat op den duur, alleen voor seizoensbeplanting niet zo'n probleem). Zo kun je de aarde altijd weer hergebruiken en spoelt er geen aarde uit.

• Viola

Ik heb in grote rieten manden met eenjarigen eerst een dikke laag cacaodoppen gedaan en daar bovenop de aarde. Ik heb eens een grote zak cacaodoppen gekocht waar ik niks mee deed. Dus zo kom ik er op de duur wel vanaf. Lijkt me ook goed voor de afwatering.

Viola