Zware bloemen

• Lisa

Beste mensen

Door de zware regenval zijn mijn mooie pioenrozen nu gaan hangen en het mooie is er helaas vanaf ook andere planten zijn niet zo mooi meer

Hoe kan ik dat de volgende keer het beste oplossen?

Opbinden met touw?

Maar is dat geen lelijk gezicht?

Hebben jullie goede tips hoe ik de de pioenen maar ook andere ‘zware’ planten of planten met lange stelen zoals campanula's en annabellen, papavers etc het beste kan opbinden zonder dat je het ziet

Alvast hartelijk dank voor de tips!!

Vr gr Lisa

• Katinka

Je hebt kant-en-klare plantensteunen, donkergroen geplastificeerd metaal. Die vallen niet zo erg op. Je steekt een pin in de grond en daaraan zit een horizontale ring die je omhoog kunt schuiven naar wens. Je hebt ze ook waarvan de ringen voorzien zijn van een raster. Je kunt dat ook zelf fabriceren. Dit werkt goed voor je pioenen.

Rijshout kun je gebruiken tussen rankere planten, zoals de papavers en de campanula's. Het is gewoon afgeknipt snoeihout van andere struiken dat je in de grond tussen/naast je planten steekt (met de vertakte kant naar boven zeg maar). Als ze gaan groeien, zie je er niets meer van maar het geeft een natuurlijke steun.

De Annabellen kun je minder kort knippen, dan krijgen ze kleinere bloemen. Heb je veel Annabelles of een hele rij, dan kun je ook zo'n stuk betongaas aan een paar paaltjes zo'n 40 cm boven de Annabelles plaatsen in het voorjaar. Ik vind wel dat je dat blijft zien… dus niet erg mooi, maar wel effectief.

• Margriet

Als je dat betongaas vervangt door grof konijnengaas, zie je er niks van. En nog lekker goedkoop ook.

Gr. Margriet.

• Marian

Ik steek naast elke steel van de pioenen gewoon een stokje, net zo lang tot aan de bloem, als je dat niet doet, en met een ring of zo werkt, dan knakken ze nog met veel regenval.

Ik vind het niet echt storend, je kan de vorm van het struikje/bosje aanhouden door de stokjes wat schuin weg te steken.

En geen dikke joekels van stokken natuurlijk.

Voor de annabellen heb ik de tip van vorige week of zo aangehouden.

Op verschillende plaatsen tussen en rondom de struik bamboestokken steken, en dan met draad( ik pak altijd visdraad, dat zie je niet) kris kras van stok naar stok van laag naar hoog draadjes spannen, en het werkt perfect,

Ik heb een paar struikjes nog niet gedaan en die hangen al helemaal uiteen en degene die ik al wel gedaan heb, staan nog mooi recht.

Wel van het begin af aan hoog genoeg doen, zodat ze mooi tussen die draden door kunnen groeien,

Bij papavers steek ik altijd zo',n klein dun stokje wat aan de komkommers zit als je die koopt. Het is ongeveer 40/50 cm lang, en dat bind ik onderaan de steel van de papaver, en dan valt die niet meer om, en je ziet het niet omdat het maar een klein en dun stokje is, daar valt het blad overheen, en het geeft de bloemstengel net genoeg steun om niet om te vallen met een regenbui.

• cor

ik heb wel eens gehoord dat als je geen of zeer weinig kunstmest strooi de plant van natuure veel sterker wordt. ik zelf strooi nooit kunstmest. bij mij licht de pioenroos ook wel plat maar de papavers niet ondangs dat ze toch zeer groot zijn

70/80 m

ik ga vogend jaar wel de pioenroos vol zetten met stokjes wand ik vind het wel een goede tip

bedankt marian

• Lisa

Hartelijk dank allemaal voor jullie antwoord

Er zitten heel veel nuttige ideeen en tips tussen

Dit gaat helemaal goed komen!

Vr gr Lisa